Hej, jag har en aktieportfölj med stora företag på large cap. Den består av 10-30 företag lite beroende på tid punkt. Vilket är det bästa sättet att vikta denna portfölj på? Ska man vikta den jämnt över alla företag eller efter storlek på företaget? Vad blir mest lönsamt i längden?
Om du via dina analyser av företagen i fråga tror på vissa av dem som undervärderade så bör du öka i vikt mot dem.
Har du inte nån analys rörande företagen så skulle jag rekomendera att du äger en fond som trackar de 30 största på börsen i fråga(Avanza Zero om det är svenska) så löser sig balanseringen magiskt åt dig
Hej,
nu skriver du att du har stora företag, men anser du att alla dessa har samma potential och är likvärdiga? Då kan du likavikta dem.
Men om vi tittar på extremer, skulle du vilja ha lika mycket pengar investerat i Investor eller en storbank som du skulle vilja ha i Fingerprint?
Vill du efterlikna en indexfond så får du marknadsvikta och då kan du titta på innehållet i en indexfond och försöka vikta liknande.
Om du är ute efter att slå Index behövs en viss koncentration, enligt mig. Då bör du helt enkelt lägga mest pengar i det företaget du tycker är bäst och kommer bli ännu bättre, utifrån din analys.
Om du är ute efter diversifiering så är indexfonder betydligt bättre för det.