Hej, jag ska snart investera 1Mkr och jag har tänkt lite fonder (övervikt global) för hälften men jag vill också gärna köpa lite aktier fördelat under en 12 mån period då jag tycker det är kul. Nån med lite mer erfarenhet som har en åsikt om nedan val? Min tanke är att behålla dessa under lång tid (10-15 år).
Om du ska investera dina pengar i aktier ”för att det är kul” vill jag rekommendera dig att göra en väldigt noggrann analys, som ger dig en bild kring hur företaget är värderat.
Min åsikt i frågan är indexfonder. Alternativet kan vara en ”lekhink” dvs, en mindre del av dina pengar i en sådan portfölj för att lära sig. Säg 10% eller något sådant.
Konsensus inom ekonomisk teori är att all, för allmänheten tillgänglig information, redan är inprisad i aktuellt aktievärde. (EMH). Detta gäller i synnerhet storbolag likt majoriteten av de listade.
Chansen att nyttja eventuella avvikelser för att därigenom kunna slå avkastningen hos lämpligt jämförelseindex är enligt ovanstående därför låg. Går det ändå vägen beror det statistiskt sett på ren slump. Allt detta bör man vara medveten om före man ens ger sig på något köp av enskilda aktier överhuvudtaget.
Bolagsanalyser och värderingar i sig är en riktig soppa. Just eftersom majoriteten av bolagen i listan är både stora och omskrivna går det gissningsvis att hitta dussintals analyser och köp/säljrekommendationer för varje enskilt bolag. Och ändå ofta med motstridiga slutsatser. Så vems rekommendationer ska man egentligen lyssna på?
Mitt ärliga råd är att antingen sätta dig in i allt detta och göra dina egna bolagsvärderingar. Eller acceptera tanken med att utfallet av dylika aktieköp mest beror på ren tur. Och tyvärr utesluter inte den första punkten den andra.
För den riskjusterade avkastningens skull är det krasst sett mycket bättre med (index)fonder än enskilda aktier.
Hur riskavert man sedan är som person kan naturligtvis resultera i andra portföljer än 100% globalindex trots ovanstående. Både mer offensiva men faktiskt också mer defensiva.
Vesuvios förslag ovan är exempelvis en mycket bra kombo för den som önskar hög riskjusterad avkastning men ändå vill ha så kallad ”home bias” i portföljen.