Faktortilt mot small-value

Hej,

Vad jag har förstått så finns belägg i forskningen att small-value presterar bättre än index med lång sparhorisont (länk 1-3). Vad jag har förstått detta som så betyder det att på faktorerna small-big och value-growth så investerar man i small och i value.

Lysa säger de att det är en bra strategi att långtidsspara med faktortilt mot small-value, men att de själva inte gör det för att det skulle alienera vissa investerare på deras plattform (4).

Om man själv vill satsa på small-value, hur gör man? Det finns ju småbolagsfonder men frågan är om dessa är value-tiltade, och är de aktivt förvaltade är de ofta dyra. Däremot finns ETF:er som i alla fall utger sig för att vara small-value, med en låg årlig avgift (0.30%) (5). Månadssparar man på Nordnet får man dessutom dessa courtagefritt.

Om jag lyssnar på forskningen så borde dessa ETF:er vara ett bra alternativ för att i längden prestera över index. Någon kunnig som har koll på detta?

1. Singla hellre slant än lyssna på experters uttalande om framtiden!
  2. Eugene Fama Why Small Caps and Value Stocks Outperform - ClientInsights - YouTube
  3. Small Cap and Value Stocks - YouTube
  4. Om sparande, investerande & portföljstrategi
  5. Dessa heter SPDR MSCI Europe Small Cap Value Weighted UCITS ETF och SPDR MSCI USA Small Cap Value Weighted UCITS ETF.

Edit: Förtydliganden och lade till en källa

1 gillning

Ett inlägg har sammanfogats med ett befintligt ämne: Global småbolagsfond (faktorinvestering small cap value)