Hej,
Vad jag har förstått så finns belägg i forskningen att small-value presterar bättre än index med lång sparhorisont (länk 1-3). Vad jag har förstått detta som så betyder det att på faktorerna small-big och value-growth så investerar man i small och i value.
På Lysa säger de att det är en bra strategi att långtidsspara med faktortilt mot small-value, men att de själva inte gör det för att det skulle alienera vissa investerare på deras plattform (4).
Om man själv vill satsa på small-value, hur gör man? Det finns ju småbolagsfonder men frågan är om dessa är value-tiltade, och är de aktivt förvaltade är de ofta dyra. Däremot finns ETF:er som i alla fall utger sig för att vara small-value, med en låg årlig avgift (0.30%) (5). Månadssparar man på Nordnet får man dessutom dessa courtagefritt.
Om jag lyssnar på forskningen så borde dessa ETF:er vara ett bra alternativ för att i längden prestera över index. Någon kunnig som har koll på detta?
- Singla hellre slant än lyssna på experters uttalande om framtiden!
- Eugene Fama Why Small Caps and Value Stocks Outperform - ClientInsights - YouTube
- Small Cap and Value Stocks - YouTube
- Om sparande, investerande & portföljstrategi
- Dessa heter SPDR MSCI Europe Small Cap Value Weighted UCITS ETF och SPDR MSCI USA Small Cap Value Weighted UCITS ETF.
Edit: Förtydliganden och lade till en källa