I USA/Internationellt har vi sett att stora bjässar som Nvidia, Microsoft, Apple m.m. gått bättre än småbolag de senaste 5+ åren. Samma sak även i Sverige, vilket syns på Avanza Zero, som endast innehåller de 30 största svenska bolagen, i grafen nedan.
Man kan ju alltid hoppas. Har legat med 5 procent i Spiltan Småbolagsfond (dyr, och det har inte hjälpt) och 5 procent Handelsbanken Global småbolag index ett bra tag nu, och det har inte varit någon upplyftande resa.
Vill bara höja ett varningens finger för att inte jämföra grafer denominerade i SEK VS USD som du delvis gör i trådstarten
För då blir det snabbt snurrigt.
Men ja, jag kör cirka 40-50% Small Cap Value-ETF:er själv i min portfölj. Främst Avantis Global Small Cap Value. Så det hoppas vi på
Men jag har hög tilltro till tesen/empirin att småbolagsfaktorn endast eller mest gäller när den kombineras med andra faktorer. Därav att jag valt t.e.x Avantis ETF som kombinerar olika Fama French-faktorer i sitt urval. Se exempelvis https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0304405X18301326
Därför är jag inte ett fan av fonder som PLUS Småbolag/Mikrobolag som inkluderar precis alla småbolag.
Att försöka tajma marknaden och börja gissa på huruvida small cap kommer över- eller underprestera index de närmaste 5-10 åren är en meningslös sysselsättning.
Däremot är det en rimlig hypotes med en hel del stöd att en viss överviktning för Small Cap Value (små värdeföretag) bidrar positivt till förväntad riskjusterad avkastning och diversifiering på sikt. Faktorn är inte är helt korrelerad med MCW-index och har gett en positiv avkastning, men premien är osäker, tidsvarierande och kräver tålamod samt kostnadskontroll, så det är inte värt att köpa den via dyra fonder.
Jag har en viss permanent allokering till small cap value via ETF:er från Avantis (AVUV och AVDV). AVDV har gått riktigt starkt senaste året.
Bra poänger här, speciellt kring Small Cap Value vs bara småbolag generellt.
En grej värd att tänka på är att svenska småbolag ofta har begränsad adresserbar marknad jämfört med amerikanska/globala - många är nischade mot Norden och har svårt att skala. Så global exponering (typ Avantis) känns mer vettigt än ren svensk småbolag.
Kostnadsperspektivet är också viktigt. Svenska småbolagsfonder ligger ofta på 1-2% avgift vilket äter upp mycket av den potentiella premien, medan Avantis AVDV/AVUV ligger på ~0.35% med Value-tilt inkluderad. Gör stor skillnad över tid.
Det som kräver mest tålamod är att Small Cap Value kan underprestera i 10-15 år (typ 2007-2020). Jobbigt när alla andra pratar om sina Magnificent 7-vinster. På plussidan är värderingsgapet mellan mega-caps och small cap value historiskt stort just nu, vilket kan vara en katalysator framåt.
TL;DR: Tro på faktorn om man vill, men ha realistiska förväntningar på tidshorisonten och håll kostnaderna nere.