Diversifiera i volatilitet (VIX) - Tankar efter avsnitten om Taleb och "Dragon Portfolio"

Lång Volatilitet brukar bete sig så, bara att ställa en kursgraf mot en volatilitetsgraf. Generellt så ökar realiserad & implicit volatilitet i nedgång, men bara realiserad i stora uppgångar. Det är naturligt, då högre implicit volatilitet kan agera proxy för upplevd framtida risk. När det är goda tider och kurserna går upp är det sällan aktiemarknaden räknar med ökad risk framgent

1 gillning

Hmm, då kanske det bara är jag som är ute och cyklar men jag trodde att en volatilitetsfond helt enkelt bara handlar med köp- och säljoptioner, så att oavsätt om det sker en stor uppgång på kort tid eller en stor nedgång så “löser optionen ut” och resulterar i vinst.

Nja, inbyggt i prissättningen av optioner, centralt för de faktiskt, är volatilitet. Så räknar marknaden med väldigt hög volatilitet kommer priset på optionen vara högt, och därav behöver slutkursen vara långt högre över lösen än om marknaden räknat med låg volatilitet :slight_smile:

Utöver det har du en skevhet på optionsmarknaden mellan calls & puts, där puts generellt handlas dyrare.

2 gillningar

Flera i tråden diskuterar saker på en lite mer avancerad nivå, men för oss som gillar enkelhet vill jag säga att du har rätt!

Svenska globalfonder gick ned -9% 2022 för de räddades av att dollarn steg.
60-70% av globalfondernas aktier handlades i USD i USA, så det blev en naturlig hedge.
Detta trots att börserna sjönk 20-30 % 2022.

Småsparare som vill tjäna pengar på volatilitet gör annars bäst i att alltid sitta på några % i (icke volatila räntefonder eller) cash så de kan gå in och handla extra mycket de 1-2 gånger per konjunkturcykel (ca 7år) som börsen volatilt faller.

Men det mesta av aktiekapitalet är väl placerat i en globalfond.

Dyra komplicerade instrument och dyra lösningar är inget för mig.

2 gillningar