Jag började spara “själv” i fonder på avanza för ca 3 år sedan. Genom att läsa här har jag lärt mig “allt jag kan” och då var mitt mål kort och gott “många korgar till de stackars ägg en har”.
Jag började månadsplacera i följande 4 fonder
70% Länsförsäkringar global index
10% PLUS Allabolag Sverige Index
10% Länsförsäkringar Tillväxtmarknad index A
10% Handelsbanken Global småb Index (A1 sek)
Utöver detta sparar jag också, motsvarande ca 45% av vad jag sparar på avanza, genom min bank, i Swedbank Robur access global A. Detta sparande behövde läggas upp vid uppläggning av huslån och sker automatiserat.
Jag känner mig lugn i att investera varje månad och sitta i båten. Till mitt problem är bara att Avanza i varje årssammanfattning på mina översta fonder “kritiserar” mig och säger att jag bör sprida mina risker mer. Att jag har färre fonder än de flesta avanzakunder osv…. Det gnager i mig då jag trodde jag investerade brett där.
Vad tänker ni? Är min strategi för smal? Hur hade du breddat i så fall? Jag behöver inga galna strategier etc… jag vill få fortsätta vara tråkig, sitta i båten med min flytväst och låta pengarna vila tills jag blir tant även biologiskt.
Avanza är ju en produkt som vad den än säger, har till syfte att gå med vinst. Ignorera dess budskap i det här fallet och sitt still i din fina båt om du är nöjd med dina val baserat på den kunskap du har inhämtat. Kudos också för att du söker hjälp/perspektiv från andra när du känner att din egen trygghet inte är tillräcklig.
Jag tror du tänkt rätt, valt rätt strategi och är bästa vägen till dina mål. Givet den information du delgett.
Jag gillar ärligt talat diversifieringen i tex. MSCI world quality, momentum, value och minimum volatility, kanske man lägger till en MSCI emerging markets så tycker jag mig att det är rätt bra diversifierat på aktiesidan iallafall..
Jo absolut sant. Tänkte nog att Avanza går plus när vi går plus så har inte funderat så…
“Fina båt” jag tolkar det som den i alla fall inte är helt galen och läcker som ett såll
Jag är i 30årsåldern och tror inte jag kommer bli någon supersparare med hus, skruttbilar, fokus tid med barnen före pengar in och så… men jag vill kunna leva som jag gör och ha det tryggt. Pengarna hoppas jag inte behöva använda på många många år och då helst till tid med min partner. Vi är ganska enkla människor egentligen utan dyra nöjen.
Det kändes helt dumt att inte fråga när hjälp finns att få av givmilda människor som inte bara tjänar pengar på mig. Tack för uppmuntran!
Haha nu fick jag googla för att förstå lite, men…. Hör inte min 10% i Länsförsäkringar tillväxtmarknad till en msci emerging markets fond? Eller har jag förstått fel?
Jag tänkte nog att de övriga 30% som placeras på Avanza var för att sprida det mer än just globalfondens ramar; med en Sverige, en Emerging market, en småbolag. Men jag kan ha tänkt fel. Hur tänker du kring det?
Nu kollade jag upp lite siffror (med AI, så risk för fel) men de bekräftar min egen tidigare kunskap att globalfonder ca ca 70-75% USA och ~25% av hela världsindexet är de stora techbolagen.
Det problem jag upplever med globalfonder är att namnet ger intrycket att det är en spridd investering över hela jorden, men givet hur börskurserna ser ut så blir de i praktiken väldigt mycket USA-fonder.
Är det bra eller dåligt? Givet hur kurserna har gått hittils för amerikanska bolag så har det nog varit bra, men jag tänker också att det drar upp risknivån att vara så fokuserad på USA. Så har du 70% i globalfonder så ligger ungefär 50% av ditt innehav i USA och ca 17% är Apple, Microsoft, Nvidia, Amazon, Alphabet/Google, Meta och Tesla. Jag tänker att det finns utrymme för att diversifiera betydligt mera om man vill ha en riktigt diversifierad portfölj. Kanske dra ner andelen globalfonder till 50% och öka på lite andra fonder mera inriktade mot Sydamerika, Asien, Afrika och Europa?