DNB Global Emerging Markets Indeks S - Ny bästa tillväxtmarknadsfond?

Sen andelsbytet från andelsklass A till S så har fondens valuta justerats från NOK till SEK. Då denna fond kostar 10 punkter mindre än Länsförsäkringars fond så borde ett byte ske i modelportföljerna va?

Om ingen har någon bra poäng till varför man inte ska byta LF mot DNB kommer jag iallafall att byta tillväxtmarknadsfond i min portfölj.

8 gillningar

Intressant! Ping @janbolmeson.

Ska själv ta en titt senare och se om jag hittar någon akilleshäl :slight_smile: Kör själv Storebrand All Countries som helhetslösning men avgiften går ju att pressa med en separat fond.

1 gillning

Intressant!
Får kolla upp denna.
Följer de samma index?

1 gillning

Dom gjorde det tills LF bytte till ett hållbarthetsindex istället för marknadsviktat

1 gillning

Hur står den sig i jämförelse med Avanza Emerging Markets tro?

1 gillning

Jag gillar också DNB.

Men verkar som att denna fond har färre innehav, 800 vs 1200 på LF. Värt att ha i åtanke.

Jag spanar mer in DNB Global Indeks. Nu med SEK så blev den ännu mer intressant än LF Global. Dessutom kanske valutaväxlingsvgiften drar ner avgiften så den blir billigare än LF :+1:

1 gillning

Får inte ihop avgiften som står hos Avanza med fondfaktabladet. I det står det att avgiften är 0.39%.

https://doc.morningstar.com/document/eb81bf6aec99864c2f5d1060c24cf381.msdoc/?clientid=avanza&key=3728b8f503435715

Det kan skilja år till år och det blir svårt att räkna exakt på det. :person_tipping_hand: . Den här hittar man på Nordnet förvaltnings avg .

1 gillning

Vad är skillnaden mellan DNB Global Indeks A och DNB Global Indeks S?

Ingen, de är helt identiska förutom ISIN och att S klassen handlas i SEK.

Spelar NAV kursen någon roll? Minsta köpbelopp är t.o.m 50 kr högre för DNB.
Vill man ha en fond som har som jämförelseindex MSCI World så passar DNB bra.

Det är väl självklart att NAV-kursen spelar roll? Du får ju mer antal aktier för pengarna och mer utrymme för avkastning.

Nej, det får du inte. Att jämföra nav mellan olika andelsklasser är helt meningslöst.

2 gillningar

Priset är avgiften. NAV-kursen har inget med pris eller antal aktier att göra.

4 gillningar

Menar du allvar eller försöker du bara vara rolig?
Jämföra NAV mellan fonder är helt uppåt väggarna.

3 gillningar