Hej.
Hur funkar det med testamente och bankfack? Får en ensam arvinge gå ner ensam i ett bankfack och ta allt direkt efter ett dödsfall? Jag vet att en närstående har skrivit testamente och vi misstänker att banken har det. Dock så har den avlidne en dotter som ska ärva allt så länge det inte står något annat i testamentet. Vi är rädda att dottern ska göra sig av med testamentet för hon ska få allt. Hon har givetvis rätt till 50% enligt lag. Får hon gå ner i bankfacket helt ensam och ta vad hon vill utan en bankman kollar vad hon tar? Eller hur funkar det? Vi vet även att hon har börjat rensa ut alla värdesaker från huset dagen efter dödsfallet. Är det tillåtet innan man läst testamentet? Detta handlar verken om pengar eller saker utan om den avlidnes önskan.
Innan boupptäckningen är klar skall inget avlägnas från dödsboet.
Hon kan inte gå i bankfacket själv. En banktjänsteman följer med och antecknar allt som finns där. Som du skriver kan ju testamentet innehålla något som påverkar personer utanför familjen.
Men även om de antecknar att där finns ett testamente kan hon ta med sig det och riva? Eller måste de kontakta någon om där finns ett testamente?
Nej, hon kan inte ta med något från bankfacket vid inventeringen.
Dödsbodelägarna, alla ska vara närvarande eller ha lämnat fullmakt, inventerar tillsammans med banktjänsteman innehållet i bankfacket. Banken upprättar ett protokoll över innehållet och lägger tillbaka allt i facket. Först när bouppteckningen är registrerad kan bankfacket tömmas.
Jag tror att man kan få ut en kopia av ett eventuellt testamente eftersom det är nödvändigt för bouppteckningen.
Om testamentet ligger i bankfacket. Vem har rätt att gå ner och kolla? Det är väl bara dödsbodelägarna? Och det är bara hennes dotter väl? En utomstående kan inte begära att få kolla ju. Hur ska man då kunna göra bouppteckning om man inte får gå ner och ta testamentet i bankfacket? För man måste ju följa det i en bouppteckning, eller?
Precis det jag tänkte. Men hon kan väl göra bouppteckning själv och skriva att där inte var något testamente? För hon är ensam barn så ingen kan säge emot?
Ja, hon kan göra bouppteckningen själv. Men två förrättningsmän, som ska vara utomstående, måste skriva under och intyga att bouppteckningen gjorts på ett korrekt sätt.
Visst kan hon hitta två kompisar som skriver under utan att veta vad de gör. Men jag undrar om inte banken när facket ska tömmas gör en kontroll om att innehållet i bankfacket finns noterat i bouppteckningen vad gäller värdeföremål, testamente osv. Men det är ett antagande!
Bankerna brukar vara väldigt noggranna i sådana här fall. Man vill för död och pina inte bli indragen i någon arvstvist.
Jag tackar så hjärtligt för alla svar. De har varit till stor hjälp!.