Gåva eller förskott på arv?

Om en förälder vill ge en gåva till sitt barn, t.ex. ett större belopp, så kommer banken fråga vad pengarna är till för.
Vad är bästa svaret? Gåva eller förskott på arv?

Tänker långsiktigt … vi har ju inte arvsskatt nu, men om det införs framöver kan då Skatteverket kräva in skatt (under bodelningen) på förskottsarv som skett innan lagändring?

Av en händelse så pågår en annan diskussion samtidigt, där följande länk dök upp som förklarar hur det fungerar rent rättsligt kring gåva och arv:

https://juristkompaniet.com/vanliga-fragor/vad-ar-skillnaden-mellan-gava-och-forskott-pa-arv/

Dock kvarstår frågan om skatt, men är kanske inte så viktig nu.

Ja, i fallet ovan finns det fler barn.
Får fundera vidare hur det kan lösas utan att skapa andra bekymmer.

Nu frågar inte banken varje gång, låt mig ta några exempel jag haft, i samband med penningtvättslagen har jag gjort deras utfrågning i två olika banker dom fungerade likadant, nästan samma frågor. Sedan har jag inte gjort några fler, dom har inte frågat vart eller varför jag flyttar pengar.

Låt ta nästa exempel, jag har Nordea, vill flytta pengar över till LF, jag kan bara flytta över 1 milj som max per gång, även om jag ringt support som hjälpt att lyfta alla spärrar, jag får ändå en spärr tid och måste vänta några dagar innan jag kan föra över 1 milj till osv.
Nästa exempel.
Jag bytte bostad, jag var tydlig till mäklaren att snacka med banken då jag betalar kontant, mäklaren ringer upp mig samma morgon vi ska skriva kontrakt, gå förbi din bank det verkar vara problem, jag förstår, mäklaren har inte flaggat att jag ska överföra större belopp, får tag i min pbm, även hon blir upprörd varför har mäklaren inte pratat med banken, hur som hels så framkommer det att säljaren kommer inte få betalt samma dag, men vi lyckas fixa det så säljaren fick betalt dagen efter.
Med andra ord, inom Nordea så kan man bara föra över max 1 milj sedan träder bedrägeri spärrar in osv, man kan inte få ut alla sina pengar samma dag utan att flagga före, man kan inte ens flytta sina pengarna mellan sina två olika banker.

Sedan att betala över någon hundra tusen till någon i min familj är inga problem, det ställs inga frågor, jag har redan gjort penningtvättslagens frågor. men på grund av spärrar så får jag föra över pengar i omgångar om det handlar om stora belopp, men föra över 200 tusen ställs inga frågor, blir bara en vanlig överföring, jag har även skrivit “utbetalt socialbidrag” på meddelandet, ändå inga frågor.

1 gillning

Tänk på att förskott på arv räknas nominellt, vilket kan få orättvisa konsekvenser på lång sikt i.o.m inflationen.

1 gillning

Här måste man veta om hur banken fungerar, låt ta exempel på om jag skulle gå bort i förtid, låt säga några år efter överföringen, där kan banken ta beslut att dom lämnar inte ut mina bankärenden på grund av sekretess.
Sedan efter 7 år är dessa uppgifter ändå inte sparade, att bara kräva ut bank uppgifter är inte alltid en självklarhet . Att begära ut kontoutdrag om jag gick bort i förtid så krävs det att alla dödsboägare ger sitt samtycke, annars måste dom gå via tingsrätten.
Men att bara begära kontoutdrag för ett helt liv bara för att man vill vara säker på att allt gått rätt till är nästan en omöjlighet, som jag berätta har fler än 1 bank, avslutar jag samtliga utom 1 så är dessa andra banker borta för alltid efter 7 år.

Sedan för att tillägga om man nu hittar kontouppgift på att en utbetalning så “kan” det utgöras som bevis, men som jag har berättat via olika trådar så kan man betala över dessa pengar på andra sätt, dvs dessa pengar presumeras som förskott på arv om det är till en bröstarvinge, men inte om det är utbetalt till ett barnbarn, eller jag fört över pengar till min mor som sedan betalt över detta till mitt barn, lagen fungera inte då.

1 gillning

Med dödsfallsintyg i hand lär inte banken hävda sekretess.

Visst kan det vara knepigt med dödsboutredningar, men förskott på arv brukar inte handla om småpengar så ofta finns andra ”spår”. Men visst, det går säkert att dölja för den som vill…

Tänk bara hur vanligt det är att ett testamente antingen försvinner eller aldrig når fram innan en boutredning, där arv då delas enligt lag.
Kan vara så enkelt att jag förvarat det hemma, en arvtagare tycker den missgynnar denne och helt enkelt kastar testamentet.
Visst man kan lämna det i ett bankfack, med notering finns testamente, men när folk tittat så finns inget testamente kvar. Problem har uppdagats: testamenten har sedan lång tid tillbaka rekommenderat testator att förvara originaltestamentet i ett bankfack och lägga en kopia i hemmet med uppgift om var originalet finns. Numera har framkommit att detta förfaringssätt tillämpas olika och bl.a. att man inte öppnat förslutna kuvert vid denna inventering, eller bankfacken innehas av två personer, vilket medför att banken trots kännedom om ett dödsfall inte kan vägra den andra bankfacksinnehavaren tillträde till bankfacket osv.
Med andra ord bara för att man upprättat ett giltigt testamente menas inte att den alltid kommer fram vid boutredningar.
Varav lika bra att fixa till arvet medans man ännu lever, då vet man att arvet gick dit jag ville.

1 gillning

Kan ge ett nutida exempel om bank fack, Under pandemin gick en banken ut med att dom skulle sluta med bankfack, men på grund av pandemin kunde inte kunder komma åt bankfacket, där banken helt enkelt borrade upp låste och tömde innehållet i en plastpåse.

Kunden som är professor inom handelsrätt även utsedd till årets professor 2005 i svenska handelshögskolan i Finland, blev totalt överkörd av banken, tog denna professor 9 dagar att få tillgång till det han hade i bankfacket, innehållet hade sänts till ett valv i Vasa,.

Professor heter Nicklas Bruun banken Aktia.
Lägg en tanke på hans kunnande inom handelsrätt, samt utbildning, internationella utmärkelser ,osv fick problem fast han agera direkt, tänk sedan på dom övriga “några hundra kunder” som inte hämtat ut sin plastpåse, hur lätt blir det för dessa om 10-20 år att veta vad som hänt med bankfacket som omvandlades till en plastpåse, kanske nästa generation ska söka igen något men hittar inget.