En framtidsfullmakt är det juridiska avtal du skriver i förväg för att bestämma vem som ska sköta din ekonomi om du på grund av sjukdom eller olycka inte längre kan göra det själv.
V
En framtidsfullmakt är det juridiska avtal du skriver i förväg för att bestämma vem som ska sköta din ekonomi om du på grund av sjukdom eller olycka inte längre kan göra det själv.
V
Inte för egen del, men jag är fullmaktshavare i det fall det händer något med mamma eller moster.
Var det något speciellt kring det du tänkte på?
Jag och min fru har gjort det inkl. lösenord/koder till BankID, Gmail, telefon och dator. Allt i kassaskåp hemma i förslutet kuvert. Samma sak med testamente.
Trevligt att se fler som kan förutse vad som faktiskt kan inträffa i livet. Då vi inte vill att någon annan vilt främmande person ska sköta vår ekonomi om olyckan är framme, än dotter.
Under livets resa har vi lärt oss många olika saker. Här på RT och andra plattformar.
Blir jag dement eller försämras med min funktionsnedsättning, samt om en allvarlig olycka gör mig oförmögen. Då vill jag att min dotter sköter min ekonomi och inte en främmande människa som jag inte har en älskvärd relation till.
Inget händer förmodligen då vi månar om vår hälsa och välbefinnande - men livet och ödets nyckfullhet kan man inte alltid styra över .
V
Absolut, och jag tänker så också. Detsamma gäller också testamente, men jag har inte kommit dit än.
Du känner säkert redan till det här med enskild egendom som ett testamentsvillkor.
Det har vi också fullbordat.
Därför att
Om vi inte får ihop hela summan för nedfrysning av hjärnan ( kryonik ) hos Tomorrow Biotech Berlin.
Eller dör akut utan kunna transporteras.
Eftersom vi planerar leva sista åren nära centret för underlätta och förverkliga vår dröm och sista önskan.
Så att
Då Kommer vårt sparande i ädelmetaller ärvas av dotter och förmodligen vara värt en ansenlig summa lite beroende på världsutvecklingen.
Det vi inte vill är att om hon gifter sig och sedan separation ska mannen inte kunna ta del av eller göra anspråk på ädelmetallerna
V
Det blir superjobbigt om banken får veta att inte längre BankID kan hanteras. Bättre att bryta mot regler och hantera lokalt så att säga.
Vi var på gång med framtidsfullmakt för mina föräldrar men så läste vi något om att de mallar som vi kunde hitta inte löser jävsfrågan vid försäljning av bostaden. Har ni anlitat advokat för att skriva den?
Min fru skrev en till mig när hon var sjuk men vi har inte gjort tvärtom (vi var inte gifta då dock).
Men det verkar som att bankerna är högst ovilliga att godkänna dem även om man skrivit allt rätt.
Hur menar du, berätta. Det är en domstol som utser person ifråga till godman och dom har rättsliga rättigheter och skyldigheter som måste accepteras av alla aktörer. Framtidsfullmakt ser till att ingen främmande person utses och följer dokumentets önskemål.
Det verkar finnas många faktiska hinder i praktiken, togs upp i en annan tråd.
Någon som vet om det blev något avsnitt på ämnet? @Oliver.Allemog
Viktigt och ringer banken nu och återkommer
Det behöver inte nödvändigtvis handla om god man och det ska inte behöva gå via domstol.
Blandar du ihop det med något?
Framtidsfullmakt är inte nödvändigt då den inte fyller den funktion som förväntas. Fullmakt från bank. Skickas och hanteras 1 till 2 veckor och sker vid ett tillfälle.
Nu är allt klart.
Dotter får ej tillgång till
Sedan sker alla transaktioner och betalningar via telefon där dotter får indentifiera sig varje gång betalning eller utag ska göras. De verkställs av bank. Dotter får alltid medla med bank.
Nu gör vi om och rätt.
Refererar till samtal med ICA banken
Avanza eller andra kräver egna fullmakter
En viktig risk att tänka på med framtidsfullmakt: Du kanske själv anser att du fortfarande är fullt kapabel att sköta din ekonomi, medan ditt vuxna barn tycker annorlunda. Om det inte på förhand bestämts att ikraftträdandet ska prövas av domstol kan fullmaktshavaren få avgöra när fullmakten ska börja gälla även om du själv anser att den inte borde ha trätt i kraft.
Den enkla men olagliga vägen.
Ja, advokat. Genom vår bank.
Inte bara olaglig utan rent dum.
Det kommer rimligen att kunna ifrågasättas om den ena parten signerar med BankID vid en tidpunkt då den andra är en grönsak, dement, död eller annat.
Är personen så pass utslagen att den inte kan signera med BankID själv kommer det väl att kunna ställas frågor om hur det har gått till.
Och vips är man en brottsling.
I praktiken är behovet av framtidsfullmakt i många fall för närvarande begränsat. Överförmyndarnämnderna går på knäna och tar gärna en närstående som god man eller förvaltare. Så det är ganska osannolikt att det överlämnas till en främling om familjen inte vill. Det tillkommer ju redovisning och arvode men så får det vara.
Vill minas att vi fyllde i en sådan klausul, varav vi underförstått måste ge ett medgivande eller domslut.
Men nu skaffar vi alltsammans via banken och behåller Framtidsfullmakt.
Ska gå igenom viktiga papper i helgen.
Vill minnas att vi fyllde i en sådan klausul om tänkt arvode.
V