Jag hjälper min gamla mamma att deklarera och behöver även skicka in pappersbilaga för försäljning av bostadsrätt. Hon är svårt sjuk och har svårt att skriva under själv. Vet nån om jag kan skriva under med mitt namn? Har gjort inbetalning av restskatt och reavinstskatt.
Antingen kontaktar du skattemyndigheten och frågar hur du ska göra eller försöker du få din mamma att ratta något som underskrift.(om hon kan hålla en penna med eller utan hjälp)
Hur underskriften ser ut har mindre betydelse.
Är du närmast anhörig så är det ok att du skriver under som anhörig och därmed har anhörigbehörighet.
” Att lämna in en inkomstdeklaration är också grundläggande för den dagliga livsföringen och ingår därför i anhörigbehörigheten”
Det behövs inte i det fallet jag skrev ovan.
Dessutom, kan man inte skriva under deklarationen så kan man nog inte skriva en fullmakt heller.
Det skulle isf redan varit gjort.
Anhörigbehörighet duger gott.
Tack för bra input. Lyckades radera mitt förra inlägg precis. Fick till en knagglig form av underskrift nu så slipper iallafall göra mig skyldig till urkundsförfalskning
Har haft liknande problem när Bank-id sakas. Om jag minns rätt fick hen skriva på en manuell deklarationsfullmakt som jag laddade ner från Skatteverkets hemsida. Sedan kunde jag deklarera i lugn och ro några år framåt.