Signera deklaration åt närstående

Hej!

Jag hjälper min gamla mamma att deklarera och behöver även skicka in pappersbilaga för försäljning av bostadsrätt. Hon är svårt sjuk och har svårt att skriva under själv. Vet nån om jag kan skriva under med mitt namn? Har gjort inbetalning av restskatt och reavinstskatt.

Tack på förhand så här i sista minuten :blush:

Jag tror att du behöver ordna en fullmakt. Det låter som att det kan komma väl till pass även i andra sammanhang.

1 gillning

Du behöver bli deklarationsombud.

3 gillningar

Framtidsfullmakt finns. Vid senaste deklarationen skulle inget särskilt ändras och då kunde jag deklarera via sms åt henne.

1 gillning

+1 ordna detta, det förenklar mycket kommande åren.

1 gillning

Har hon Bank-id? I så fall bli deklarationsombud och deklarera även K-blanketten via nätet.

1 gillning

Nej tyvärr inget bank id.

1 gillning

Antingen kontaktar du skattemyndigheten och frågar hur du ska göra eller försöker du få din mamma att ratta något som underskrift.(om hon kan hålla en penna med eller utan hjälp)
Hur underskriften ser ut har mindre betydelse.

Är du närmast anhörig så är det ok att du skriver under som anhörig och därmed har anhörigbehörighet.

” Att lämna in en inkomstdeklaration är också grundläggande för den dagliga livsföringen och ingår därför i anhörigbehörigheten”

6 gillningar

"
Om fullmakten ger dig rätt att sköta alla ekonomiska angelägenheter kan du lämna deklarationer.
"

5 gillningar

Det behövs inte i det fallet jag skrev ovan.
Dessutom, kan man inte skriva under deklarationen så kan man nog inte skriva en fullmakt heller.
Det skulle isf redan varit gjort. :smiley:
Anhörigbehörighet duger gott.

1 gillning

TS skrev ju att fullmakten finns.

1 gillning

Missade det inlägget😱
Då ser jag inte problemet :wink:

1 gillning

Enklast är förstås att bara skriva under med hennes namn. Jag sa inte att det är tillåtet, bara att det är enklast.

Dock urkundsförfalskning. Är man dömd för det kan allt i framtiden bli svårare.

1 gillning

Helt riktigt, det är inte tillåtet.

Jag är ändå väldigt säker på att många gör det men vet inte om många har blivit dömda för det men jag har svårt att tro det.

Tack för bra input. Lyckades radera mitt förra inlägg precis. Fick till en knagglig form av underskrift nu så slipper iallafall göra mig skyldig till urkundsförfalskning :sweat_smile:

2 gillningar

Man får väl ha munskydd och handskar när man deklarerar och inte slicka igen kuvertet.

2 gillningar

Har haft liknande problem när Bank-id sakas. Om jag minns rätt fick hen skriva på en manuell deklarationsfullmakt som jag laddade ner från Skatteverkets hemsida. Sedan kunde jag deklarera i lugn och ro några år framåt.

2 gillningar