Har en äldre anhörig som vill att jag och en annan ska ha framtidsfullmakt att sköta allt som rör henne. Hon är klar och vital nu men inser också att det kan ändras snabbt i hennes ålder. Hon har själv sagt som tex att hon får en stroke och hamnar på boende så ska inte familjen behöva vara begränsade med tex sälja huset eller att hon ska riskera få en god man/förvaltare som inte sköter sitt uppdrag. Då ser hon hellre att vi gör vad som är bäst för henne, tex sälja huset och med pengarna kunna sätta guldkant på hennes liv på boendet.
Hur som haver har vi gjort lite efterforskningar, bland annat hos Konsumenternas som har gedigen guide. Har dock både hört och läst att det i praktiken kan bli krångligt även om alla formkrav uppfylls. Tex att många banker inte accepterar andra än sina egna framtidsfullmakter och att det kostar åtskilliga tusen att skriva dessa.
Vad säger ni om framtidsfullmakter i praktiken? Någon som har erfarenhet av att behöva använda det och ser hur det faktiskt funkat? Bra erfarenheter? Dåliga? Fallgropar osv?
Sökt lite i forumet men hittade inget direkt. Vidare tänker jag att medlemmarna här sitter på oerhörd kunskap kring sådant man inte kan läsa sig till.
Kan rekommendera starkt att lyssna på nedan podd!
Skall tilläggas att en vän till oss informerade att utöver Framtidsfullmakt, så är det bra om Ni även skaffar en Bank fullmakt utav Er äldre anhörig.
Skadar aldrig att ha båda om jag har förstått det korrekt.
Lycka till och dela gärna med dig Er erfarenhet framöver i detta forum
Det finns något som kallas anhörigbehörighet vilket innebär att den som får denna behörighet kan utföra vardagshandlingar i banken såsom att betala räkningar, hantera autogiro osv.
Det postas en del bra tips i tråden om anhörigbehörighet men det man ska komma ihåg är att den gäller bara för att närmaste anhöriga ska kunna sköta vardagsärenden, inte sälja egendom etc.
Det skadar inte heller att veta att anhörigbehörighet är reglerad i lag (17 kap Föräldrabalken), dvs inget banker, försäkringsbolag eller liknande kan ha synpunkter på.
This.
Men det handlar då om när en fastighet är delägd och fullmaktshavaren också äger en andel. Dvs det finns ett teoretiskt jävsförhållande som ställer till det. Dock är det bara ett ställningstagande och har ännu inte prövats rättsligt om jag förstått det rätt.
Om topic bör man skriva en ordinär fullmakt och en framtidsfullmakt med samma befogenheter så är det oväsentligt när den får tas i bruk.
Angående anhörigbehörighet omfattar den bara ordinära åtgärder och i praktiken har bankerna dödat den genom att ta hutlöst mycket betalt. Hörde att varje räkning som skulle betalas hade en avgift på typ 100kr (var några år sedan och minns inte bank)