Skrev i en tråd om detta men tänker att jag ställer en fråga om det. Min mammas sambo har efter 3 strokes flyttat till ett särskilt boende och har nedsatt kognitiv förmåga. Hans dotter har sen innan en framtidsfullmakt.
Mamma bor kvar i det gemensamma huset, men planerar att sälja till våren då hon nog inte orkar med huset ensam. Problemet? Jo att Lantmäteriet numera anser att fullmaktshavare som kan antas ha nån form av egenintresse (som en arvinge eller partner/samägare kan ha) är jäviga, och att lagfarten därför inte godkänns.
Finns det då ingen annan lösning än att ansöka om god man alt förvaltare? Det är ofta en ganska lång process, och låter spontant som en kostsam och onödigt ingripande åtgärd för att kunna sälja en gemensam bostad.
Finns det sätt att förbereda sig för ett sånt här scenario? Skulle inte framtidsfullmakten lösa bla såna här problem?
Vi har nyligen upprättat framtidsfullmakter och fick veta att den inte godtas av lantmäteriet vid ev husförsäljning. Men om vi skrev till våra barn, att dom skulle vara med så var det ok.
Så jobbigt för er, hoppas att det löser sig.
Kanske ett långskott men ibland undrar jag om svenska myndigheter verkligen tillämpar/ kan svensk lagstiftning?
Försäkringskassan ansåg t.ex att det måste föreligga objektiv tecken på sjukdom för att en sjukskrivning ska godkännas. Med objektiva tecken menas här saker som kan mätas/observeras.
Nu ett antal år senare har rättsfall om denna “sanning” avgjorts i domstolar och då får Försäkringskassan bakläxa och man konstaterar att " objektiva" fynd inte kan krävas utan endast läkarens bedömning. Myndigheten Försäkringskassan har alltså yxat till en egen tolkning av lagen som ej överensstämmer med gällande lagstiftning vid en juridisk prövning.
Kan något liknande vara applicerbart på Lantmäteriet och framtidsfullmakter kan man då undra tänker jag?
Åh, kul att du nämnde just det där! Hela kalaset med “objektiva fynd” kunde tydligen härledas till en enskild jurist på rättsavdelningen och det är läskigt att tänka på vilka långtgående konsekvenser det fick. Jag jobbar själv med myndighetsutövning och har gjort det på olika myndigheter och just detta ogillar jag starkt. Våra myndigheter har tyvärr en förkärlek för att köra in i kaklet på rätt tvivelaktiga tolkningar, tills de blir definitivt överbevisade i högsta instans. Jag tänker att detta definitivt skulle kunna vara en sån situation.
Har ni varit i kontakt med Lantmäteriet och de har underkänt er framtidsfullmakt eller du har gjort en egen gissning/analys av rättsläget?
Som jag förstår Lantmäteriets inställning underkänner de framtidsfullmakter till personer som är delägare i bostaden eller som har en bodelningsrätt. Jag arbetar som expert på området (på en byrå) och Lantmäteriets tolkning är enligt mig helt korrekt. Den här problematiken belystes redan 2016 innan lagen trädde i kraft och har senare gjorts 2018 och 2021 i olika böcker och publiceringar. Ett stort problem är att varken banker eller advokatbyråer, rent generellt, har haft de kunskaper som krävts för att ge korrekt rådgivning.
Som jag förstått lantmäteriet så underkänner de inte arvingar endast om det föreligger en objektiv jävssituation, exempelvis arvingen är delägare. Det torde inte finnas något motstående intresse i er konkreta situation. Din mammas sambos barn får inte del av pengarna och inte heller din mamma får del av pengarna. Din mammas sambo har ett intresse av att sälja en bostad han inte längre bor i. Har ni inte kollat upp det konkret i er situation, gör det. Jag anser inte att det faktum att din mamma vill sälja andra halvan och att hon är överens med din mammas sambos barn ändrar situationen i sak. Det torde inte föreligga jäv för din mammas sambos barn att sälja hans andel av fastigheten. En sådan tolkning är med stor sannolikhet en felaktig tolkning. Samtidigt är praxis på området oerhört barskrapat och det går därför i dagsläget bara att förlita sig på sin egen rättsliga analys av lagtext och förarbeten.
För det fall det ändå bedöms föreligga jäv bör ni anlita en godman enligt 17 paragrafen 2 stycket i lagen om framtidsfullmakt för just försäljningen av fastighet. En sådan ansökan går betydligt snabbare och då uppfattar uppdraget endast försäljningen. Är inte särskilt dyrt och är inte alls så tidskrävande som man kan tro.
Önskar er all lycka till och hör gärna av dig vad lantmäteriet svarar om de inte accepterar er fullmakt.
Tack för ett så utförligt svar! Min mamma har pratat med dem i telefon, men kanske missförstått om dottern. Eftersom hon inte är delägare utan arvinge så bör det gå bra med hennes fullmakt
I vårt fall så är vi gifta, har 2 barn. Vi upprättade framtidsfullmakterna för att vi inte vill att det ska träda in någon utomstående “god man” ifall någon av oss får tex en stroke eller något annat som gör oss oförmögna att ta egna beslut.
Jag var i kontakt med Lexly som är bankens samarbetspartner och då informerade dom om just detta med lantmäteriet. Så i våra framtidsfullmakter står det att våra barn ska vara medbestämmande i händelse av husförsäljning.