Forumet kanske är intresserade av denna programbeskrivning:
Robothandel på börsen sker blixtsnabbt, utförs av datorer och styrs av algoritmer. Robotarna köper och säljer aktier med ett enda syfte - att maximera vinsten. Från början skapades börsrobotarna för att skapa stabilitet och öka förutsägbarheten på aktiemarknaden, men resultatet blev det motsatta. Högfrekvent handel har istället gjort börsen mer osäker, och riskerar att skada den verkliga världsekonomin.
Stort tack för tipset @Anonym. Såg den precis och det var väldigt intressant. Jag har ju hört om högfrekvenshandel lite nu och då men aldrigt lagt tid på att förstå fenomenet, men denna dokumentär var perfekt för mig. Tog knappa timmen att se och gav mig lite av kontentan på ett lättbegripligt och pedagogiskt sätt.
Ni som är mer insatta och som tittar på programmet, dela gärna med er om ni tycker den gav en rättvisande bild eller ej.
Vi hade ju vårt eget Pan Capital som gjorde samma sak. Vinsterna var extrema.
Idén med en hel industri som gör pengar på pengar är lite skrämmande men det är ju egentligen det som vi alla här på RT också strävar efter. Egentligen tror jag inte att robothandeln stör så mycket i normalfallet men går något fel i programmeringen kan följderna bli dramatiska. Hur som helst är det inget som vi kan påverka så vi får fortsätta att gneta på som vi brukar. Det är ju inte så dåligt det heller.
Blev besviken på programmet. Hoppade man inte mellan ämnen utan att riktigt förklara sambanden? Tydligen vet man inte heller vad som orsakade vissa branta fall fall på börsen utan man “tror” att det har att göra med “high frequence” handlandet.
För mycket namn-dropping och för lite förklaringar.