4 väl investerade timmar framför tv’n till skillnad från all annan skit som visas…
Håller med, och gav en del tankeställare med.
Även om det inte är helt likvärdigt, känns det vettigt att ha sina pengar utspridda på diverse förvaltare, även om man inte diversifierar sig marknadsmässigt mellan dem.
Tyckte också den var riktigt bra, men har också svårt att förstå de som lägger hela sin livsbesparing hos en enda fondförvaltare.
Behöver ju inte vara för risken att bli blåst, utan för att fördela riskerna både genom olika placeringar och hos olika förvaltare.
Den klart bästa Madoff dokumentären som borde vara allas vår vägvisare:
- Diversifiera.
- Girighet straffar till slut.
- Det går faktiskt att förlora allt.
- Sanningen kommer alltid ikapp men ofta försent.
- Kanske inte helt galet att gjuta in lite guld i pannrumsgolvet trots allt.
- Om en avkastning verkar vara för bra för att vara sann så är det nog faktiskt så.
- Det går inte att lita på någon, han blåste till och med sin familj och sina bästa vänner.
- FOMO finns överallt, även i de finaste av kretsar och bland de smartaste av människor.
Exakt detta som jag predikar för när folk säger att lägga allt i Länsförsäkringar Indexnära Global… Det är så mycket som kan gå fel, och inte bara pga scams, mera pga inkompetens, utpressning, hackers, mot alla led som brokers, Depot Länsförsäkringar eller de services dom använder.
Flera depots, flera fonder och bolag är min grej. Även om en får problem och det tar 6 månader att reda ut med låsta tillgångar, så har man då den andra för att utföra husdrömköpet just då.
Det finns en anledning till att det finns investeringsskydd (inte samma som insättningsgarantin) och mycket lägre.
Ja, bygger på min tes i denna tråden:
Det blir nog överkurs om varje sparare/investerare, liten som stor, också ska väga in risken för en inkompetent och starstruck’d kontroll- och tillsynsmyndighet i sin egen analys.
I Madoff-fallet misskötte SEC sitt uppdrag grovt trots upprepade anmälningar.
Tillochmed flera UCITS matarfonder förlorade då de investerat med Madoff
. Till deras försvar tror jag det var i början av UCITS och regelverket var i startgroparna. Denna händelse höll på att kasta UCITS initiativet under mattan har jag för mig. Lyckligtvis blev det inte så.
Inom TJP har jag fyra olika globala fonder och inom privata sparandet har jag tre olika.
Totalt sju olika.
Delvis medvetet och delvis för att jag inte haft möjlighet till fri val av globala fonder på alla konton.
(Not: jag räknade in AP7 i PPM under TJP ovan)
Den största take-awayn från dokumentärserien för mig var hur mycket girigheten övervinner sunt förnuft när det handlar om investeringar. Så länge alla fick sin förväntade avkastning var det ingen som klagade. Och så fort de pressade honom med frågor släppte de dessa vid minsta antydan om att de inte skulle få ta del av hans spel.
En annan tanke som slår mig är hur SEC så brutalt misskötte sitt samhällsansvar och jag kommer att tänka på om detta skulle kunna inträffa i lilla Sverige. Vilka garantier har vi egentligen om en bank eller fondförvaltare ertappas med fusk? Vad säger egentligen det finstilta gällande bedrägerier och insättningsgaranti? Och så vidare… ![]()
Allra-affären kommer man väl att tänka på…
Väldigt sevärd. Har full förståelse för att investerare fortsätter gå in när SEC har “undersökt” flera gånger, och de inte hittar något fel. Blir som en kvalitetsstämpel.
Diversifiering är en bra grej.
Tittade just på den, och tycker det är värt att bumpa tråden lite så att fler kanske ser den. Väldigt bra, och skrämmande.
kan tipsa om Wirecard dokumentär på SVTPlay också. Rätt sevärd om man har drygt 1,5 timme över för finansrelaterad undrhållning ![]()