Uppdrag granskning: Banken och brödraskapet

Just nu sänds en dokumentär i tre delar om Industrivärden och dess bolag, främst SCA och SHB. Den ger en unik inblick i fulspelet bakom kulisserna med privatflyg, jaktresor, hämndaktioner med mera. Spontant blir jag inte alls speciellt sugen på att äga storbolag när den här typen av beteende förekommer. Ska bli spännande med sista delen som kommer på onsdag.

4 gillningar

Riktigt bra! Ser fram emot sista delen

1 gillning

Väldigt intressant, tack för tipset!

1 gillning

Tack @harvest
Definitivt värd att se.
Maktgalna och fartblinda människor i näringslivets absoluta topp är uppenbarligen inte delaktiga i samma spel som vi andra.
Många potentiella fängelsedomar i den här härvan, men sannolikt kommer ingen ens att förhöras.

2 gillningar

Denna dokumentär säger ingenting om huruvida detta beteende inte förekommer i småbolag.

Vill också lägga till att SVT är bäst i världen på att vinkla fakta. Sker gång efter gång efter gång, nu senast med extremisten som skönmålades av reportern som hade ett förhållande med extremisten.

1 gillning

Oj! Bäst i världen? Det är då sannerligen inte mitt intryck. Snarare att de är en av de mest neutrala massmediakällorna jag har hittat.

6 gillningar

Samma typ av beteende (gällande representation) förekommer självklart i mindre bolag. Men det är väl ingen som bryr sig om eller orkar lägga resurser på att göra dokumentär av Pelles fasadfirma AB med 20 anställda och 40 miljoner i omsättning som åker till Dubai varje år och svinar i två veckor. Det har liksom noll samhällsintresse.

Tycker dokumentären visar på ett bra sätt hur makt och pengar stiger folk åt huvudet och dom blir helt verklighetsfrånvända. Bryr mig noll om vilka specifika personer det handlar om, det är inte det som är syftet här.

2 gillningar

Beteendet är så klart lika illa om det skulle ske i mindre bolag. Men jag tror reportern är inne på något intressant när det gäller vad pengar och makt gör med människor. Jag tror många gånger det bara är en del av spelet och ingen illvilja bakom. Men likafullt sticker det i ögonen på en majoritet som knegar på, betalar skatt och får en låg pension.