Vi kan börja med vilken otroligt bra dokumentär av SVT, högt produktionsvärde.
Kort info för er som missat denna häpnadsväckande dokumentär:
“Företagsledaren Richard Olsson anklagas för att lura sina klienter och leka med människors liv. Själv ser han sig som en stenhård förhandlare, som gör precis allt för att hans kunder ska vinna. Efter att länge ha hållit sig dold från offentligheten, bjuder han in SVT till ett slott. Han vill berätta om juristbyrån som gjort honom rik. Det han inte vet är att journalisterna snart kommer att kunna lyssna på hans telefonsamtal. I de hemliga inspelningarna framträder bilden av en skamlös maktmissbrukare som manipulerar både klienter och anställda.”
Denna dokumentär tycker jag lyfter en väldigt viktig punkt som jag upplevt själv i arbetslivet.
Vissa människor är verkligen redo för att gå över lik för att nå dit de vill. Dokumentären beskriver ju minst sagt ett gränslöst beteende enligt många och utan någon som helst moral och etik. Vad är orsaken till beteendet? Mer pengar, är pengar kanske roten till all ondska? Kanske inte men vill gärna höra era tankar kring detta och hur ni upplevde dokumentären!
Inte sett serien (ännu), men vissa människor är narcissister/psykopater som inte har känslor som vi andra och som bara ser alla andra som verktyg för att få det man vill. Det inkluderar föräldrar, syskon, partner och även sina egna barn.
TV serien “Succession” är ett fantastiskt bra exempel på hur såna här människor agerar. Trump och Putin är andra verkliga exempel.
Ja jag upplever att både pengar och makt till viss del korrumperar, men denna man verkar först och främst vara en djupt och genuint obehaglig människa som ser andra människor som ting utan egenvärde.
Det som förvånade mig lite OBS SPOILER!! var hur korrupt facket var i detta fall, förvisso att personen som arbetade på facket var besläktad med koncernchefen men jag har alltid varit lite blåögd och trott att vi i Sverige är okorrupta men skenet bedrar. Jag var inte beredd på det.
Har nu sett avsnittet. Denna man är ju uppriktigt sagt fullblodad narcissistic psykopat, enligt min hobbypsykolog diagnos.
Kommer ihåg nått uppdrag granskning avsnitt för det också handlade om advokater som tog privatflyg till mellansverige och skickade räkningen till småbarnsmamman som försökte gå rätt mot flygbolaget…
I Tyskland där jag bor finns det många internetpiratadvokater som skickar miljonkrav mot fattiga immigranter som försöker driva restaurang, stämmer dom för att deras kunder laddat ner filmer på wifi.
Advokater är nog allmänt ett smutsigt yrke tyvärr.
Till min stora förvåning! Alltid tror att jurist/advokat är ett seriöst och mycket professionellt yrke. Kan också vara så att vi enbart får höra/se den 2% percentil som är åt den mer “smutsiga” befattningen. Givetvis tråkigt hursomhaver.
Har inte sett dokumentären och därmed lite off topic men håller med om att pengar tyvärr verkar kunna göra konstiga saker med folks moral.
En del personlighetsstörningar präglas av en inre tomhet och känsla av meningslöshet och denna känsla kan kanske dövas tillfälligt med pengar och makt.
Personligen har jag svårt för och blir skeptisk mot människor med mycket yttre fasad då det känns som det kompenserar för en inre tomhet och ett behov av att med ett snyggt, välpolerarat yttre dölja denna tomhet. Om vi vågar släppa lite på fasaden skulle de flesta av oss må lite bättre och samhället bli mer accepterande, inkluderande och tillåtande vilket de flesta skulle tjäna på.
Samtidigt kan förstås makt och pengar i rätta händer uträtta storverk för andra medmänniskor men då gäller det att behålla sina grundläggande värderingar trots att man badar i pengar och har en massa makt. Tror man på en högre makt och domens dag kanske pengar och makt är sätt som vi prövas på.
Kan inte annat än hålla med.
Han lurar folk ”lagligt” verkar det ju som eftersom han får fortsätta inom näringslivet och inte fått någon dom gällande företagandet. Det kanske är det vidrigaste, att det enl. lagar och regler är OK.
Den här personen har antingen en antisocial personlighets störning eller är helt enkelt en psykopat. Detsamma gäller hans partner Mikaela.Olsson. Han känner ingen empati eller medkänsla. Självbilden är störd på så sätt att personen uppfattar sig själv som stark och överlägsen. I följd med detta tycker man sig ha rätt att utnyttja andra, antingen för att man annars själv skulle bli utnyttjad, eller för att de andra är svaga och därför föraktliga.
Har sett de två sista avsnitten. Fruktansvärda människor som ägare och företagsledning. Nu är ju de två dömda för brott i våldtäktsdomen men deras övriga yrkesförfarande gör ju att jag skulle önska yrkesförbud för dem.
Edit: å jag tror att det ligger sjukdomssymtom bakom deras beteende. I nåt av inslagen nämndes att den manliga figuren hade gränslöst beteende redan under skoltiden…
Det har alltid varit min uppfattning, även om dagens system tyvärr gör att de ”behövs” ibland.
Denna uppfattning har blivit allt mer spridd på senare år känns det som, där man på något sätt likställer att någon tjänar mycket pengar = ”fint/seriöst”. Gäller även annat, som att ex. s.k. influensers av olika slag är värda att bli tagna på allvar bara för att de gör fina pengar på verksamheten oavsett vad den består av.
När jag växte upp blev jag alltid matad med att advokater och liknande var djupt onyttiga, att det var förbjudet att representera någon i domstol mot betalning under romartiden och en hel del annat som jag inte kan upprepa här utan att riskera en varning… och då hade mina släktingar ingen egen upplevd dålig erfarenhet av advokater vad jag vet.
Jag har nu sett alla tre avsnitten och nedanstående innehåller minor spoilers (inget som förstör viljan att se dokumentären — rekommenderas!)
Grundorsaken till hans beteende enligt min bedömning är att han kommer undan med det. Han älskade uppmärksamheten han fick under sina unga dagar och kunde fortsätta ostraffat. Tills han fick ett straff, då lämnade han allt bakom sig. När han långt senare startade företaget hittade han nya sätt att komma undan med det. I intervjuerna trycker han ofta på att han gör allt lagenligt. Detta är för honom ett kvitto på att allt annat är irrelevant. Mannen saknar moral och etik och han är snarare en maktmissbrukare än pengagalen. Åtminstone till en början. Att han lyfter upp sin förmögenhet gång på gång är hans sätt att påvisa sin makt.
Nedanstående innehåller major spoilers. Läs endast om du sett hela dokumentären.
Det faktum att han åkte dit för våldtäkt påvisar hans maktmissbruk. För honom var det viktigare att demonstrera att han ”ägde” sina anställda än att flasha med sina pengar och lyxleksaker.
Så länge människor inte alltid kommer överens och vi därför har lagar som behöver tolkas så kommer det att finnas en efterfrågan på juristkompetens som kan maximera utfallet åt ens egen sida i en tvist. Även om vi skulle kasta ut advokaterna från rättegångssalen så kommer de att finnas kvar på sidlinjen som rådgivare.
Advokat är mycket mer seriöst skulle jag tro. Jurist kan vem som helst kalla sig, även utan juristexamen. För att bli advokat så krävs dock en juristexamen, arbetserfarenhet som jurist samt att man blir examinerad och godkänd av advokatsamfundet. Jag är rätt säker på att personen i dokumentären inte är advokat.
Tycker det är uppenbart att den här mannen inte är frisk. Han är inte särskilt smart eller ens bra på att ljuga eller manipulera. Han är bara så satans fräck och vidrig att folk inte förväntar sig att någon kan vara sådan och därför har han lyckats svina folk på pengar. Vem som helst skulle rent teoretiskt kunna göra detta men långt ifrån alla är så totalt utan moral i kroppen att de är beredd att gå över lik som den här mannen gör.