Donera via fonder. Hiss eller diss?

Hej,

Som sig bör så satt jag och scrollade runt på SAVR nu på söndagskvällen och lyssnade lite på podden. Då hittade jag “GodFond Sverige & världen” av SPP samt “Cancerfonden” & “Världsnaturfonden” av Skandia.

Har tänk att jag skall lyssna på poddens avsnitt om välgörenhet imorgon men innan jag gör det så är jag intresserade av vad ni tycker om att donera via sådana fonder?

De har ju en relativt dålig men positiv utveckling men utvecklingen är väl inte deras huvudsyfte egentligen.

Varför vill jag göra detta istället för att donera pengar rakt in?
Förvisso kan man dra av sina donationer på skatten (upp till 6tkr tror jag det är) och på så vis vinkla sina skattepengar lite men…
Om man kan med sina pengar tumma på sin egen utveckling för att istället donera en del av sin ränta-på-ränta så känns det på något vis finare.

Om man tog 100kr i månaden, med 6,7% avkastning, donerade 2% varje år så skulle det förvisso ta 44 år innan man hade donerat samma summa på detta viset som om man bara hade donerat hela tiden. MEN då sitter man ju dessutom på en klumpsumma som är några kronor kort från 172tkr som man sen skulle kunna donera om man nu inte behöver dem eller hinner bränna dem på hjärtmedicin eller fräsig rullator.

Kanske lite av en glädjekalkyl, kanske tar det längre tid, kanske äter inflationen upp allting efter ett par dåliga år… Vad tycker folk om denna tanken? Är fonderna bara bluff och båg? Är det bra stuff? Gör det skillnad?

Om fonderna går bra kan jag tänka mig att köpa dem. Om inte, väljer jag andra fonder och donerar pengar direkt istället. Fondernas utveckling avgör.

Från de 3 minuterna jag spenderade på att kolla innehaven så ser det väl mest ut att vara likt en indexfond så man kommer ju inte att bli rik på det. Självfallet kan man ju välja en fond själv och donera 2% av fondens värde i slutet på året. Problemet blir väl att lyckas välja en fond som är bättre än genomsnittet.