Det är lite dyrt, men de fyller samma funktion. Vuarnet’s glasögon för skidåkning på glaciärer. Alla bågar kommer med slipade linser som kan färgsättas utefter önskemål. Själv har jag ett par som har gul nyans, vilket gör att jag kan se rakt in i solen och att allt som är grönt exploderar underbart.
2500:- för läsglasögon med lite skärmar är ett skämt.
Billiga läsglasögon går att hitta för nån tia.
För att de ska slå med sina glasögon med skärmar så bör de kosta ett par hundralappar.
Säg 295:- för standard läsglasögon som är ofärgade och utan antireflexbehandling. Sen kan de lägga till extra om man vill ha bättre än “standard”. Slipning ska givetvis också kosta extra.
Jag förstår. Kan dock tillägga att de glasögonen jag länkade sitter så tätt mot ansiktet att det inte kommer in ljus ovanifrån. Provade genom att lägga min hand ovanför glasögonen och det var noll skillnad. Däremot läcker det in lite lite lite lite ljus från sidan, i den 1mm springan som finns där sidlapparna fälls ut.
” QuietFrames brusreducerande glasögon har komfortfilter med blåljusreducering, antireflexbehandling samt repskydd. Bågen är tillverkad i plast och skalmarna är formbara. Avskärmningen består av en blandning av plast och gummi (TPR) som gör att den känns komfortabel mot huden.”
Men jag håller med om att 2500 är för dyrt, men samtidigt kan man tänka på att ett företag kanske slipper att sätta upp skärmar och dylikt i rummet.
Om det underlättar jobbet är det värt pengarna för företaget. Visst, man kan bygga ihop något liknande själv men för ett företag är det orealistiskt och dyrt. Det hela kokar ner till om det fungerar eller ej. Om det fungerar är det billigt, annars väldigt dyrt.
Den svenska versionen verkar väldigt beige, eller svensk om man så vill? De medverkande entreprenörerna har lyckats hyggligt i affärslivet men det är ju inte direkt några stora drakar vi talar om? Dessutom saknar jag den engelska versionens humor och underfundighet. Amerikanska Shark Tank är däremot too much även för mig.
Har förresten precis läst ut Jonas Erikssons bok “Korthuset”. Kan ej rekommenderas.
Om det inte är för väldigt specifika ändamål (typ stridspiloter, personer med konstaterade diagnoser och liknande), finns det inte en risk att denna typ av hjälpmedel kan förvärra problemet om det används för ofta iom att hjärnan blir för känslig och är helt oförberedd när störningar väl inträffar?
@improwise Jag tror inte det är menat att gå omkring med dem jämt. Utan de används vid t.ex. läsning. Men helt klart blir man skrämd om en kollega plötsligt dyker upp framför en när man har glasögon och lurar på, det tror jag inte man behöver forska på
Har ingen medicinsk utbildning, så har noll koll på om man kan medvetet göra sig själv mer intryckskänslig.
Men jag har själv en neurologisk diagnos efter en skallskada, så jag får dagligen anpassa min vardag för att inte överbelasta hjärnan. Så får vara försiktig med de flesta intryck, inte bara synliga intryck. Det är lite enklare med ljud, finns många hjälpmedel som skärmar av.
@Melwa titta på inslaget om du inte gjort det. En av dem har själv erfarenhet av att vara “utbränd” och hon sa att synen står för väldigt stor del av intrycken och sa också hur mycket, men det minns jag inte.
Precis, men då är det något annat som jag var inne på i förra inlägget, någon form av diagnos eller liknande som är medicinskt fastslagen. Jag har själv alltid varit överkänslig, utan dock att ha någon diagnos eller liknande (iaf ingen känd), men insett att problemen i många fall bara blir värre om jag försöker ta bort det som stör istället för att försöka anpassa mig till det. Men för någon som t.ex. lider av autism, utbrändhet eller motsvarande är det så klart annorlunda och då tror jag mer på denna typ av hjälpmedel, annat än för speciella situationer då.