Jag fattar inte att draken Lena lade 3,5 miljoner på första pitchen, en app som skickar musikvideos till ens kompisar (varför inte bara kombinera Siri eller liknande med Youtube?). Tyckte inte alls det var en bra idé och skulle inte gått in. Det blir väl intressant om det skulle slå för då fattar jag ingenting 
Jag håller med. När alla stora chatt-appar redan har stöd för sökbara gif-filer så känns steget att lägga på ljud inte så långt. Att då starta från scratch och försöka slå sig in framstår som mer eller mindre omöjligt.
Hon kanske gillade personen bakom idén och ser möjlighet att förverkliga lite egna idéer i det där samarbetet. Det är många startups som ändrar kurs de första åren.
Mycket möjligt. Det var tre personer som verkade kompetenta och såg ut att komplettera varandra rätt bra. Men affärsidén tror jag Inte på.
Det är också TV med tydliga disclaimers (i brist på bra svenskt ord) i eftertexterna till de där programmen…
Vad menar du med det? Har du lust att förklara?
Kanske att det som sänds i TV väldigt ofta inte överensstämmer med de faktiska avtalen som sedan skrivs i efterhand. Vad jag förstår är det rätt många av investeringarna som faller igenom när detaljerna ska spikas.
I detta fallet verkar det som att investeringen faktiskt blev av, men att Lena inte tog hela rundan själv.
Aha. Ok. Intressant artikel. För mig kändes det hela mer som en scam än en pitch. Men jag kanske har fått allt om bakfoten.
Låter som en konstig affärsidé, men i den kanadensiska varianten var det en med en evighetsmaskin som fick en investering, så jag är inte så förvånad.
Nu är du elak 
Jo, detta:
Det brukar rulla förbi eller stå i minitext. TV-idén är prio ett och verkligheten kommer i andra hand. Plöjer man ner flera miljoner lär man inte heller ta beslutet baserat på en säljares treminuterspresentatio /pitch. ![]()
Trisst. Det hade ju varit önskvärt att bilden stämde med verkligheten. Men det är ju i alla fall underhållande tycker jag. Även om alla korten kanske inte läggs på bordet.
Och en del investeringar blir ju av såklart. Jag såg lite på engelska versionen när den först kom. Det är en lagom blandning av spänning och lyteskomik. 
Skralt att ingen drake nappade på de brusreducerande glasögonen. En genial idé. Jag hade lätt kunna gått in om jag fått möjligheten och skulle vilja ha ett par själv. Dock är de lite dyra i dagsläget men eftersom jag ändå behöver läsglasögon så är ju steget ganska kort att byta ut dem mot dessa.
Kan det verkligen fungera? Kanske är det så enkelt att ingen tänkt tanken ens. I så fall är det genialiskt. Att ingen nappade berodde kanske inte på produkten utan de ekonomiska villkoren.
Hade de reducerat för ljud också skulle jag gått in.
@nhb nej brusreducerande hörlurar får man skaffa på annan väg. De har patent på metoden för att skärma av blicken. De ekonomiska villkoren var att de värderade bolaget till 25 miljoner, har jag för mig. Drakarna var osäker på den värderingen men de missade potentialen tycker jag.
Hur kan man patentera något sånt? Jag tvivlar inte på att det är sant men jag kan inte riktigt förstå den unika lösningen.
Aha … de verkar ju rätt bra.
Hoppas någon annan hjälper till att få ut dom på marknaden. Guld för oss hjärntrötta och intryckskänsliga!
Ett samarbete med optiker vore optimalt.
Jag får gå med gubbkeps och solglasögon vissa dagar.