Rekommenderar att se veckans Ekonomibyrån. Fokus är skulder.
Har gett upp Ekonomibyrån, alla deras avsnitt känns så intetsägande. Random-personer som vill ha tv-tid sitter antingen och yttrar självklarheter eller ren BS.
Jag kämpade mig igenom detta avsnitt med 2.5x uppspelningshastighet. Extremt intetsägande och tomt innehåll. Säkert bra för de som har noll ekonomisk uppfostran eller kompetens, men helt fel klientel här i forumet. Bättre att lyssna på ekonomiekot extra istället. Där finns det iaf nya saker att ta till sig.
Det håller jag med om. Men man kan se på Ekonomibyrån och program som Ekonomiekot för att mer observera samhällsdebatt och strömningar snarare än att rent konkret applicera råd eller tankar från programmen. I längden tror jag det är bra för även folk på RT att ha öronen mot samhällets ekonomiska räls också.
Men jag är ju en lite skadad samhällsvetare ![]()
Jag håller med. Det är därför jag nästan slaviskt följer plånboken i P1 också. Det är egentligen väldigt grundläggande, men jag tycker jag lär mig saker om hur andra fungerar (eller inte fungerar) med sina pengar.
Inget nytt egentligen, de som kan investera blir rikare, de som behöver låna blir mer skuldsatta och i mitten sitter Klarna och snabblånsföretagen och blir rikare.
Ljusglimt är väl att snabblånsbolagen får stramare regler, men tror de kommer hitta kryphål och fortsätta nästan som vanligt.
Stora fördelen för mig, är nog att jag som låginkomsttagare får en liten egoboost av att slippa oro kring snabblån, krediter och dylikt, för jag har hittat lite marginal i vardagen.
Men samtidigt blir jag lite depp att så många saknar den förmågan. Ibland på grund av för låg inkomst, ibland av för höga utgifter, ibland av för dålig kunskap och ibland en mix av alla faktorer.
Allt med Günther är sevärt.
Instämmer till 100%!
Trodde ändå Mårder om någon skulle fatta att det inte går att skilja på att låna till investering eller konsumtion. Iofs konsumerar han kanske noll så han blir undantaget…
Jag tyckte att det var ett bra avsnitt. Man fick med Klarna (som jag verkligen ogillar då deras tidiga design gjorde det svårt att betala och främjade avbetalning), Güther Mårder. Han kom ju med riktiga bra förslag, konkreta förslag. Folk skrattar lite när han pratat om att hitta någon att bo med. Jag delar den uppfattningen och brukar säga att den bästa investeringen du kan göra i relationen, rent ekonomiskt, är att se till att vårda den och man håller ihop. Speciellt under barnens uppväxt eftersom , (såvida det inte är två mångmiljonärer som har slagit ihop sina påsar och lever i extremt överflöd), så får ju barnen sämre förutsättningar rent ekonomiskt eftersom föräldrarna måste skaffa ett boende separat. Sen är förslaget med att köpa lockvaror och varor med kortdatum alldeles utomordentligt när matpriserna har stuckit uppåt.
Jag kan tycka att många här på RT blir lite hemmablinda. Vi som hänger här har ett ekonomiskt tänk. Nivån rent generellt hos befolkningen är skrämmande låg eftersom investeringar är gratispengar till en förhållande låg risk.
Håller verkligen med om detta. Det är deppigt när folk försätter sig i situationer som hade kunnat undvikas.
Och det är deppigt när folk hamnar i ekonomiskt dåliga situationer på grund av otur. Vanligaste orsakerna till dålig ekonomi är ofta sjukdom, arbetslöshet, skilsmässa och missbruk. Dessa faktorer är ingen immun mot, de kan drabba de flesta.
Sen hjälper inte FK, vården och a-kassan/aktivitetsersättningen alltid till att hjälpa folk ur fattigdom. Snarare tvärtom.
Detta är oerhört lönsamt för snabblånsföretag, fattiga kunder är de bästa, för då får de bonus via Kronofogden efter en tid.
Klart det går att skilja på det. Konsumtion kommer per definition inte generera någonting medan en investering görs med intentionen att den ska skapa positiva kassaflöden.
Eller hur menar du?
Medhåll. Sedan menar jag att vissa är lättare att ta höjd för. Framförallt skilsmässa i ditt exempel. Även arbetslöshet vill jag nog räkna dit till viss del.
Synd bara att få tar höjd för det, med tanke på att cirka 50% av alla äktenskap slutar där.
Det är precis det jag menar. Löper man en 50%-ig risk att det inte går som planerat bör man bädda för det, åtminstone till viss del. En rimlig personlig buffert kan räcka långt.
Jag har inte siffror på uppsägningar, men jag kan tänka mig att det är något liknande över en livstid. Då bör man ju kunna ha lite att falla tillbaka på tills ny anställning (el dyl) kan täcka upp.
Kanske borde finnas s-kasseförsäkring, som arbetslöshetsförsäkring, fast för skilsmässa. ![]()
Det är mest mental bokföring att knyta vissa lån till vissa investeringar. Sedan kan ofta ekonomin som helhet bära lånen.
Om du t.ex köper en ny TV istället för att amortera på ditt bolån har du då lånat för denna.
Sedan finns direkt felbenämnda lån som ex. studielån. Många som studerar avgiftsfria studier lyckas ändå få studieskulder. För att man betalat mat och hyra med lånade pengar.
Det är ju för att man lagt sin tid på att studera istället för att försörja sig genom arbete. Tycker inte att studielån måste gå till att betala direkt till skolan för att få heta så.
Sen finns en del studieinriktningar där studietakten är så låg att det går att jobba lite samtidigt, men det är en annan fråga.
Men håller med om att alla pengar som inte går till att betala av ett lån när man har ett, blir i princip att låna till allt man köper, allt annat är mental bokföring. Men det behöver inte vara fel/dåligt.
Nu har jag lyssnat. Jag gillar fortfarande Mårder, jag hatar fortfarande Klarna och jag tycker att brat-Philip är marginellt klokare sedan jag såg honom i Lyxfällan.
Grattis till ett fint jobb med skulderna, men den nonchalanta attityden till vilka summor han “behöver” för att kunna leva är skrattretande. Han skulle behöva göra PRAO hos en ensamstående trebarnsförälder i glesbygdsområde så han lär sig hur verkligheten ser ut. Och att ta 100k i lån till för att kunna vara föräldraledig.
Väx upp för fan!