Jag brukar handla majoriteten av min mat på ICA och har ett gratis bankkort på ICA-Banken (student) och funderar på hur jag ska uppnå kriterierna för dubbel bonus.
Kraven är:
Regelbundet månadssparande med saldoökning på 500 kr/mån*
Sätter in lön, pension, studiemedel (CSN) hos oss
Minst 50 000 kr på ett sparkonto eller fondkonto
Ett bolån eller ett privatlån
Medkontohavare till en som uppfyller ovanstående
*Gäller månadssparande på vårt sparkonto, ISK-konto eller depåkonto.
För mig hade det varit smidigast att flytta 500 kr/månad av mitt månadssparandet till ICA, alternativt att flytta en del till månadsöversättningen till sparkontot istället för “lönekontot”, dock osäker om det skulle räknas in i “saldo ökning” om man skickar det via sparkontot för att sen spenderas varje månad. Den stora frågan är därför om det finns någon vettig fond som man skulle kunna använda sig av på ICA-banken.
Utifrån min begränsade kunskap så ser jag egentligen endast två alternativ i fondlistan (se utkast sorterad på avgift):
Spiltan Aktiefond Investmentbolag (kanske bra med en liten tilit mot investmentbolag) för 0,2% i avgift
AMF XXX för 0,4 % i avgift, och sen försöka hitta någon rimlig balans mellan de 4 (Asien stilla havet, Nordamerika, Sverige, Tillväxtmarknader)
Är det någon här ute som har gjort något liknande, eller är det för mycket hassel för “dubbla poäng”. Kan vara att jag är lite för sugen på “gratis pengar” och funderar för mycket på detta.
"Sparande 50 000kr + lån hos ICA är det konkurrenskraftiga räntor och värt besväret för dubbla poäng? Hur mycket pengar/poäng i månaden/år pratar vi om?
Förtillfället så bor jag ensam i en hyresrätt och har inte så mycket pengar som buffert eller har några lån det var därför de alternativen var “borta”. Inga fantastiska summor, i runda slängar pratar vi om 2000 - 3000 poäng per månad. vilket blir ca 25 kr extra med dubbel bonusen i månaden.
Jag var inne på att flytta bolånet till dom för att nyttja dubbel bonus. Dock var man tvungen att använda deras egna Mastercard för att få dubbel bonus och jag kör everydaycard nu där jag får bonus på alla köp. Räknade på det och tror jag skulle få 1000:- på ett år med dubbel bonus så jag hoppa den idén och kör vidare med everydaycard
Jag förstår inte riktigt vad du menar. Jag menade att jag inte har några privatlån eller bolån för tillfället då jag bor ensam i en hyresrätt → ej så stort behov av 50k i buffert samt att jag då ej har bolån.
Det var lite otydligt om det var och eller eller på kravpunkterna i första inlägget. Med texten “[…] har något av detta hos ICA Banken:” från deras hemsida hade det varit tydligare i tråden att det är eller som gäller.
Är ganska säker på att dubbel bonus på Ica lönar sig inte, då det finns billigare affärer, Willys, Lidl osv. Bättre än att bara handla på Ica är att skaffa ett kreditkort som ger bonus i alla mataffärer t.ex. Everydaycard, 1%. Men som student kanske det är svårt att få ett sådant.
Att leta extrapriser i olika kedjor kan man spara en del på
Simon - jag gjorde som du tidigare men irriterande mig på att bonuspoängen nollställs varje månad. Jag gjorde så att jag skaffade ett everydaycard med 1% cashback och kopplade ihop det med mitt ”stammis” konto på Ica (bara fråga i kassan) på det sättet får jag bonuspoängen på Ica plus cashbacken från Everyday card. I slutändan blev det bättre för mig.
Låter ju som detta är det smidigaste sättet. Får väl ta en tid och processa vad detta får förkonsekvenser. Lär ju bli ett enklare processflöde i alla fall