Dum fråga om cookies mm

Allmän fråga om cookies mm som inte har med det här forumet att göra.

Ofta när man klickar in på någon länk/hemsida så får man frågan om att acceptera ALLA cookies eller enbart välja några osv. Brukar av princip försöka välja “avvisa alla”, välja “endast funktionella” eller åtminstone försöka välja bort “marknadsföringscookies” osv. Jag har någon vag baktanke om integritet och att slippa se annonser. (Tack @janbolmeson och @carolinebolmeson för att ni valt bort den intäktsmöjligheten på ert forum. Betalar t ex hellre för Patreonmedlemskap :clap: :clap: :clap:)

Frågan jag börjat ställa mig på sistone. Spelar det egentligen någon roll att jag håller på och klickar “bort” cookies? Ibland är det låååånga listor av saker som ändå tar en liten stund där man måste välja bort varje kategori separat. Är det en kamp mot väderkvarnar som är lika bra att ge upp eller?

Japp, det är nog bara att räkna med att allt man söker på och besöker är känt av ett antal aktörer, annat än man är väldigt aktiv för att hålla sig anonym. Tyvärr.

Helt enig! En del bolag följer lagen mht cookie valbarhet men gör det otroligt svårt för ”kunden”. De sajterna försöker jag undvika om det går.

Om jag inte helt missuppfattat säger lagen att det ska gå att neka alla icke-funktionella cookies med ett klick. Så de följer eg inte lagen.

Om man surfar inkognito, då sparas väl inga kakor? Även om man tillåter alla på sidorna. Vet du?

3 gillningar

Surfa inkognito så rensas allt när du stänger webbläsaren, alternativt ändra inställningar att normal läget i webbläsaren skall rensa vid avslut.

Installera reklam blockerande tillägg i dina webbläsare som uBlock och/eller Privacy Badger eller kanske ännu enklare byt till Brave på datorn och telefonen. Brave är lika bra som Chrome men typ allt det “obehagliga” är borttaget.

Tillägen finns även till Firefox.

Sist men inte minst vägra söka på Google, använd andra sökmotorer t.ex DuckDuckGo istället. DuckDuckGo har även dem reklam blockerande tillägg i webbläsaren.

3 gillningar

Jag gillar Auto Cookie delete som raderar alla cookies på en sida efter man stängt ner den. Så kan man sätta time out period, vitlista vissa sidor osv. Tyvärr går det ju inte på telefonen. Men man bör absolut stänga sv tredjepartscookies i sin webbläsare, det går på de flesta plattformar. Och som ovan talare, använda Brave, firefox eller Ungoogled Chromium om man är lite mer advancerad. Och ublock origin eller någon form av adblocker är viktigt ur flera perspektiv såsom prestanda, nätverksanvändning, integritet och framförallt säkerhet.

AdBlockerPlus, autostädning av cookies vid stängning och PrivacyBadger rullar på båda mina maskiner. Men visst, jag klickar på “only necessary cookies” var jag än tvingas välja. Det är så mycket skit man tvingas se annars.

off-topic kanske: Jag förvånas så över folk som faktiskt ser YouTube-reklam. Jag har vant mig vid att slippa på datorn och hajjar till när nå’n annan ska visa något för mig. :sweat_smile:

Jag jobbar i denna branschen och tror inte att det spelar någon större roll vad du väljer. Anledningen är att väldigt många människor på relevanta befattningar i företag inte tycker att det finns en konflikt mellan personlig integritet och reklam. Man ser det som sin rättighet att gå samla in all möjlig data om sina användare, kunder och leads. Därför lägger man gärna till fler kakor och spårningssamarbeten över tid utan att ens tänka på hur det kan påverka petitesser som kakvarnare och användares integritet. Ändamålen helgar medlen. Faktum är att jag genom mina år i branschen stött på folk som kräver att siffror från statistikverktyg och annonsverktyg ska stämma överrens och som inte förstår att användarna kan ha valt att inte bli spårade av annonssystemen. “Siffrorna är fel”.

Syftet med att man ska kunna välja mellan funktionella kakor och annonskakor är vällovligt men ni som brukar försöka märker säkert att det ibland är funktioner som slutar fungera. Det kan bero på att man kategoriserat fel, men oftast beror det på sånt som att inloggning på sajten också spåras i annonssystemet. En blockering av annonskoden kan då trigga buggar i inloggningen. Denna typ av fel har ofta låg prio, om man ens känner till det överhuvudtaget. Marknadsföringsavdelningarna har i alla fall sällan teknisk kunskap om problemet, trots att det är de som äger annonseringsfunktionaliteten.

Till sist har jag sett sajter som kategoriserar Google Tag Manager som antingen funktionell eller statistisk, inte marknadsföring. Men det är ett verktyg som används av marknadsavdelningarna för att kunna lägga in annonseringsspårning utan att behöva prata med utvecklingsavdelningen. Google Tag Manager som funktionell eller statistisk är därför en öppen port för missbruk. Detta känner också Google till. JUST DÄRFÖR (hävdar jag konspiratoriskt) installeras numera Google Analytics som är ett legitimt statistikverktyg via Google Tag Manager. Utan tekniska skäl. Det ger legitimetet till felklassificeringen så att man inte stoppar Googles i särklass största intäktskälla.

Min slutsats är att detta inte fungerar. Hela syftet med lagstiftningen är att stoppa annonsörer från att bygga profiler av den som inte vill det. Resultatet har istället blivit att det enda man blockerar är diverse funktioner, medan själva annonsprofileringen fortsätter fungera som ett “legitimt intresse” (för företagens representanter tycker ju att det är legitimt).

Om företagen brydde sig så hade det bara funnits två alternativ: “Vill du bli spårad av annonsörer? Ja eller nej”. Oavsett vilket som väljs så fortsätter sajten fungera utan att förlora någon funktionalitet. Dessutom hade valet gjorts direkt i webbläsaren, inte på varje webbplats för sig. Det ligger tung lobbning bakom att göra detta till ett val på varje sajt. Faktum är att man först tog fram standarder för att göra valet i webbläsaren och alla webbläsare har funktionen inbyggd att kommunicera ditt val till webbplatsen. Men det spåret valdes bort i lagstiftningsprocessen så det är inget krav att bry sig om den signalen…

Jag godkänner numera allt för det gör ingen som helst skillnad ändå.

3 gillningar

Samma här, har använt adblockers på alla enheter i drygt 10 år. Ibland när man ser någon som kör utan blir jag nästan helt paralyserad av hur webben ser ut för 99% av användarna. :see_no_evil:

1 gillning

Det finns dock vissa sidor har jag märkt som princip tar bort allt förutom HTML koden om man tackar nej, antagligen för att tvinga folk att acceptera. Vissa sidor blockeras helt om ens ip är från eu också.

Men ja att tacka nej gör ingen enorm skillnad. Folk ska istället inte acceptera att deras data säljs till högstbjudande men tyvärr så är väl det loppet dött. Men det finns iaf en större medvetenhet idag än för bara några år sedan och det är ju positivt.

Nä, om det ens gör någon skillnad alls. Numera skickas allt mer av spårningsdatan direkt mellan servrarna utan att behöva kakor från annonsörerna. Eftersom relevanta befattningar inom företagen inte ser problemet så går sånt här inte att diskutera alls. Det finns inget mjukt sätt att ta upp ämnet. Försöker man som tekniker problematisera principen så får man i bästa fall tillbaka “hur kan vi göra det lagligt?”. Inte “behövs detta för att tjäna pengar?” eller “tjänar vi pengar på detta överhuvudtaget?”

Det är säkert olika på hur man resonerar beroende på företag. Flera jag företag jag jobbat med har tagit GDRP ganska stort allvar just pga eventuella böter. Lagt mycket tid på att göra data anonym och verktyg för att radera användardata på begäran osv.

Jag tycker iaf att det är bra att det görs försök till att förbättra läget men det kan alltid göras mer.

1 gillning