En rikare vardag med cookies, GDPR och CAPTCHA

Har du blivit rikare sedan du gång på gång, vid varje steg du tar, blir tillfrågad om cookies och GDPR, och blir tvungen att lösa CAPTCHA-kuggfrågor? Är hela samhället inställd på att erbjuda nördvänligt i stället för användarvänligt?

6 gillningar

Absolut inte! Tycker att det är jobbigt att få frågor hela tiden.

Användarvänligt är det INTE.

1 gillning

Frågorna handlar väl varken om att vi ska bli rikare eller om användarvänlighet, det handlar väl om säkerhet och hur vi vill att företag ska använda vår data?

Mvh Kroken

2 gillningar

Nördvänligt vet jag inte om det är heller. Finns väl ingen som gillar detta oavsett användarnivå.

Har man privat dator och godkänner t.ex. cookies på en webbplats så kan man själv hantera i inställningar hur dessa ska sparas osv. Men på en företagsdator som oftast har en restriktivare hållning blir det mer irriterande när man återkommande måste svara på frågor om cookies för samma siter.

Jag tror att frustrationen är tillräckligt stor för att det ska komma tekniska lösningar för att göra det mindre synligt för användaren och de som bygger siter behöver skärpa sig med hur man hanterar cookies och presenterar alternativen. För det är ofta där implementationen brister i UX.

1 gillning

Tack, men både jag ock nej!

Varför. Det finns etablerad praxis över hur man konfigurerar digitala tjänster och ett speciellt akademiskt ämne och yrkergrupp som hanterar detta. Det är inte IT-ingenjörer som har det ansvaret och kunskapen, fast de brukar känna till många av frågorna. Tyvärr överlämnas problematiken oftast till IT-folk eller så utvecklar man mer ut IT-perspektiv, vilket är det jag menar som NÖRD-vänligt, trots att man menar användarvänligt (användbarhet heter det).
Det finns, enligt min mening, en politisk (liberalt eller icke) aspekt i frågan, nämligen hur mycket skall man pressa tjänster på folk för deras skull, fast man aldrig begärt.
Jag anser att det kan gå att definiera ett “gyllenesnitt”, dock inte den nuvarande dito, där man slarvar och hitta på.
Till exempel skulle jag uppskatta ett val (mitt val, den här gången) där jag kryssar för en gång för alla cookies EJ samt GDPR EJ på mitt eget ansvar. CAPTCHA är däremot helt dåligt och absurt ur användbarhets synpunkt.

Ja asså varför får ingenjörer designa bilmotorer så att det är svårt att serva dem? Eller byggingenjörer rita hus som sen är svåra för husägare att laga eller undehålla? Jag vill ju bara kunna öppna en lucka och byta en del vid behov, inte hålla på och bryta upp gipsskivor med kofot.

Du kan ställa in din webläsare att inte spara cookies. Problem sedan löst. Passa på att installera några plugin som blockerar javascript etc. så slipper du ännu mer skräp.

1 gillning

Tack Bjoern!
Min avsikt var att lägga bara en tankeställare. Vist behöver inte alla ha samma inställning. Jag är själv ingenjör och har också läst användbarhet (HMI). Jag vet av erfarenhet att det slarvas (för) mycket, eller att efter en uppnådd framgång glider man ner igen. Organisationer plågas av satsningarna för användbarhet och testning. Det är en nödvändig ont man försöker slippa också, fast ge sken att man bryr sig.
Problemet är att jag finner cookies nyttiga :slight_smile: Cookies uppfanns med ett gott syfte som ar fortfarande gäller, nämligen att spara tid. De används till annat också, det kan jag tänka mig. Jag till och med skaffade ett cookies-yes tillägg. GDPR är kanske inte mest plågande här i Sverige, men kan vara i andra länder. På avtal man skriver på skulle de räcka med en kryssruta på samma sida som avtalet. 99% av livssituationerna är man tvungen att acceptera GDPR:s villkor för att ha nytta av ens ärende. Eller så skall man bara behöva kryssa för “Jag instämmer inte med GDPR”.
Det finns en del att diskutera och åsikter som naturligtvis går isär, men jag ville bara ha en tankeställare. Jag kanske får ångra, till och med :slight_smile: Mvh

Jag misstänker att mycket frågor man ska svara på riskerar att försämra säkerheten. Många tänker nog efter mindre vad de trycker på nu när man man trycka mycket mera.

Nu är det ju EU som bestämt detta och vi skickar ju svenska politiker dit som bestämmer åt oss, det är inget IT problem att detta sker, det är LAG

Jag önskade att jag jobbat med att implementera skiten så iaf. jag kunde fått skratta hela vägen till banken… nu gråter jag mest och varje gång jag klickar på en länk att försöka neka bara “viktiga” kakor vet jag att min webbläsare blir full av kakor ändå då ingen orkar implementera detta korrekt.

1 gillning

Jag har implementerat detta (arkitekt & utvecklare) åt ett antal företag och jag känner absolut ingen på vare sig tech eller legal som har fått skratta hela vägen till banken.

GDPR är en del av en bra grej, vi vill ha mer kontroll över vår egen data och kunskap om vad företagen gör med den. Men det är ett jäkla åbäke att hantera och i slutändan så använder alla ändå en app från kinesiska regimen som är designad att kartlägga allt och alla.

1 gillning

Vad menar du här? Om behandlingen av personuppgifter är nödvändig för att erbjuda tjänsten så behövs ingen speciell GDPR-accept.

Att behöva kryssa för en “jag instämmer inte med GDPR”-ruta är olagligt då det krävs aktivt godkännande från användaren för att få behandla personuppgifter. Det ska alltså vara “opt-in” och inte “opt-out” och det ska vara lättare att avstå än att godkänna.

Tyvärr gör de allra flesta fel här (även RikaTillsammans).

Tror folk verkligen på att det är en tillfällighet att det är så väldigt mycket enklare att tacka ja till alla former av spårning än det motsatta?

Tips här är att ställa in i webbläsare att ta bort alla cookies när den stängs ner. Sen är det bara att blint trycka acceptera överallt.

2 gillningar

Finns ju även extensions som raderar cookies automatiskt efter man stängt fliken. Sen kan man då ha whitelistade sidor osv. Svinbra.

2 gillningar

Skulle gå med i viktväktarna online men för att gå med var man tvungen att acceptera cookies.

10000tals mantimmar oproduktivt arbete läggs på detta varje sekund inom EU.

Jösses.