Jag har ganska mycket pengar i två tilläxtmarknadsfonder/Kina. Dessa är:
Swedbank Robur Access Asien
Avanza Emerging Markets
Nu 1 år senare så märkte jag att det verkar vara exakt identiska fonder med samma investeringsnisch. Investerar i samma bolag, likadan bransch osv.
Är det dumt att ha bägge om man tänkte ha dessa fonder i 5-10 år framöver?
Jag skulle gärna vilja hitta en fond som kompletterar t.ex Robur Access Asien. Jag vill att båda ska investera i Asien/kina men kanske en annan nisch, att den andra fonden investerar i lite andra företag, andra branscher osv.
Har någon några tips på en bra billig indexfond för detta?
Du kan ha båda men Avanza-fonden har ca 80% i Asien så korrelationen är kraftig. Resultatet kommer vara snarlikt.
Att söka efter “annan” indexfond blir lite fel för index är index.
Alternativet blir då att man söker sig till en branschfond eller aktivt förvaltad eller t.ex ASEAN-fonder och då är det genast inte billigt längre.
Men AMF har två billiga aktivt förvaltade alternativ.
AMF aktiefond tillväxtmarknad där den geografiska allokeringen påminner om Avanza-fonden.
AMF aktiefond Stilla Havet ligger tungt i Japan och inkluderar även Australien. Resterande allokering ser ut som ovan nämnda.
Jag har avanza emerging markets eftersom den är billig. Jag har även swedbank robur access asien. Jag hade även öhman etiska emerging markets A och har varit mycket nöjd med den men jag kommer byta ut den till AMF aktiefond tillväxtmarknader p.g.a. att Öhmans avgift är 1,06% medan AMF alternativet är 0,49%. AMF väljer jag för att på något konstigt sätt ger den mycket bättre avkastning just nu till en bra avgift. Jag tycker att det är Asien som levererar just nu.
Bara för att driva lite med andra så tycker jag att AMF aktiefond global med lite Asien krydda är så mycket bättre än LF global indexnära som börjar kännas som att gå på Michelin restaurang och beställa pommes med ketchup.