Tillväxt eller index?!

Hej på er!
Håller på att slutföra min fondportfölj och har fastnat lite…

Jag äger idag Swedbank robur access Asien och funderar på att ta in Öhman etisk emerging markets A.

Min fråga är: är det onödigt att ha båda? Eller tycker ni att det är ”värt” att ha bägge?

Känns som båda går ganska nära varandra samt har någorlunda samma avkastning … Öhman dock dyrare avgift… är kluven…

Mina följande fonder är:

Swedbank globalfond A
Spiltan investmentbolag
Amf småbolag Sverige
Handelsbanken hållbar energi
Swedbank ny teknik
Swedbank Access Asien

Är det tillräckligt mkt spridning?

Tack för er tid!
/ Christine

1 gillning

Swedbank robur access Asien är ju billigare i alla fall. En annan fond som kan vara ett alternativ är SPP emerging markets SRI som kostar 0,40. Om du kör 100% aktier så kanske du kan köra 10% tillväxt och 5% asienfond.

Någa andra reflektioner jag har angående dina fonder är följande:

Swedbank globalfond A - Väldigt dyr! Billigare alternativ hade kunna vara Swedbank Access Global

Handelsbanken Hållbar Energi - Väldigt dyr och känns som spekulation?

Swedbank ny teknik - Samma här, väldigt dyr och spekulation?

Själv håller jag spekulationer till max 10% av totala kapitalet. Så om det här är din enda portfölj skulle jag max lägga 5% vardera i energi och teknik.

2 gillningar

Jag har svårt att hitta Asien fonder som på 3-5 års sikt avkastar bättre än index. Mina bästa Asien fonder är därför
Länsförsäkringar Japan Index nära
och
AMF Tillväxtmarknader (avg 0,4%).

Hej och tack för din respons!

Ja detta är min enda portfölj. Småbolag Sverige ligger mig varmt om hjärtat och jag tänker att den kompletterar spiltan investmentbolag?

Jag är nog lite dum vid mina val för tex globalfond A har ju historiskt levererat likaså ny teknik och hållbar energi. De två sistnämnda ser jag som ”kryddan” i portföljen så jag är medveten om risken.

När jag jämför global A 73% på ett år med access global 47% på 1 år så lockar ju såklart det bästa.
Jag kanske tänker helt fel?

Jag vet att man inte ska stirra sig blind på historisk avkastning , men det är lätt gjort🤦‍♀️

Jag försöker även kolla så att fonderna är hållbara mm.

Har ju såklart lyssnat mkt på Jan o Carolines resonemang om indexfonder och håller med. Men så vill man ändå sätta sin egen toutch på portföljen.

Är jätte tacksam för tips och råd.

Vill man ha en branschfond så känns det som man får betala ganska mkt?!?

Förlåt för mkt text​:blush::laughing:

Är verkligen AMF småbolag ”väldigt dyr”? Jag skulle svara nej på den frågan.

1 gillning

Den är 0.02 procentenheter dyrare än den billigaste passivt förvaltade fonden för småbolag, så priset är nog snarare pressat så mycket som det går.

1 gillning

Fel av mig! Den var inte så dyr, det var jag som blandade ihop den med en annan fond :slight_smile:

1 gillning