Jag håller på med min indexportfölj och har följande fråga;
Är det onödigt att ha båda dessa fonder? Tänker att båda är riktade mot Asien men vill ju ha tillväxtmarknad… vilken hade ni valt? Eller hade ni valt båda? Förstår att jag bör välja Swedbank om det enbart är förvaltningsavgiften som är fokus.
Swedbank access Asien
Öhman Etisk emerging markets A
Om du vill ha en balanserad exponering mot Tillväxtmarknader så är det onödigt att lägga till Asien då du kommer få en “för” stor koncentration mot asien då, och för liten exponering mot övriga regioner som tillhör Tillväxtmarknaderna.
Finns dock betydligt billigare EM fonder än Öhmans. Avanza Emerging markets är billigaste jag vet om.
Tack snälla för svar! Gillade Öhman just för bra rating och historiska resultat. Vill helst köpa fonder som funnit minst 5 år så det va de bästa alternativet jag kunde hitta. Men jag ska forska vidare!
När du köper indexfonder så behöver du inte lägga särskilt stor vikt på historisk data och morningstarstjärnor för just den fonden. Betydligt viktigare att titta på vilket index fonden följer och att avgifterna är låga. Sen kan man såklart av etiska skäl vilka ha en fond om Öhman Etisk då den exkluderar många tveksamma bolag.