Jag har Handelsbanken som bank och har nyligen upptäckt deras e-Kapitalkonto. Där får man 2% ränta om man har 50 000 kronor på kontot eller mer. Man binder inte heller pengarna utan kan göra fria uttag när som helst.
Min buffert är för närvarande 60 000 och jag öppnade ett sådant konto och flyttade pengarna dit. Det jag dock inte kan läsa mig till är när och hur får man räntan? Är det 2% per år? Utslaget per månad? Någon som vet mer och kan hjälpa mig?
Räntan kommer räknas upp varje dag fram till årsskiftet då skatt dras automatiskt och resten sätts in direkt på kontot. Du kommer kunna se räntan under kontovillkoren på kontot som upplupen inlåningsränta.
Kommer det dras skatt från kontot? Vet du om det är några andra avgifter kopplat till ett sånt konto? Tycker det står så dåligt om det på deras hemsida.
Om du är privatperson är 30% den skatt du normalt betalar på kapitalvinster. Ränta på ett sparkonto är en sådan kapitalvinst. På sparkonton dras denna skatt automatiskt i de flesta fall.
Så ja, 30% skatt på utbetald ränta kommer att dras när räntan betalas ut.
Såvitt jag vet finns det inga andra avgifter på kontot.
Brukar du använda bufferten eller är den till för ovanliga händelser? Om du inte brukar använda bufferten, har du tittat på deras Framtidskonto? Räntan är högre men pengarna är bundna i minst ett år. Om du inte räknar med att använda bufferten kan det kanske vara värt att chansa? Det mesta du kan förlora om du behöver ta ut pengar är räntan.
Ett alternativ till pengar som kanske inte behöver vara jättetillgängliga är deras Placeringskonto Privat. Pengarna bundna 3 mån och 3,45% just nu. Du kan ju fördela insättningarna så att 1/3 investeras nu och kan tas ut 27 sep, nästa om en månad etc.
Nackdelen jämfört med Framtidskontot är att det automatiskt förlängs efter den bundna perioden och jag har inte hittat någon information om vilken avgift man får betala om man vill lösa det i förtid.
Har du kollat på Handelsbankens vanliga sparkonto med ränta från första kronan? 1,70% jämfört med 2,00% på e-kapitalkontot.
Hade jag 60000 som buffert skulle jag satt 20000 på sparkontot i SHB och 40000 på en nischbank till en ränta på 3,40%. Ger högre total ränta på 500 kr (350 kr efter kapitalvinst).
Uttag från nischbank tar 1-2 bankdagar. Alternativt SBAB, 3,00% ränta och uttag därifrån tar 0-1 bankdag.
Vad menar du med ränta från första kronan? Och som det ser ut idag så brukar jag använda pengar från bufferten och sedan fylla på den igen vid lön. Så att ha pengarna låsta i en annan bank känns lite dumt. Eller finns det nischbanker med högre ränta som har fria uttag?
Om man väljer att använda sig av Placeringskonto Privat på säg 3 månader, så verkar det ju förlängas automatiskt med nya tre månader när perioden är slut. Hur gör man rent praktiskt för att ta ut pengarna när tre månader gått? Kan man dag två gå in och avsluta kontot på något sätt så att pengarna betalas ut efter tre månader eller måste man bevaka och tajma avslutet själv vid tre månader?