Elon sa ju att solkraft skulle räcka till all el som behövs i USA. Kanske han får något inflytande?
Varför köpar du inte bara en solar ETF? En av dessa t:ex:
Invescofonden har ju en hel drös sådana bolag (25 största):
Den upplysta investeraren försöker inte att tajma marknaden, och speciellt inte efter Trumps nyckfullhet.
Plus att han inte ens tenderar att göra allt han påstår. T.ex. uppfyller han bara 23 % av allt han lovat medan han kompromissat med 22 %. I hela 53 % av fallen har han helt brutit mot vad han lovat. Trump-O-Meter : Tracking Trump's Campaign Promises | PolitiFact
Biden är mycket inte helt klart än men för Obama är det 47 % uppfyllt, 27 % delvis uppfyllt pga kompromiss och endast 23 % som inte blivit uppfyllt. Obameter : Tracking Obama's promises | PolitiFact
Så sammanfattnings TS, lycka till med att:
- Tajma marknaden (vilket väl typ ingen återkommande lyckats med).
- Förutse Trumps nyckfullhet.
- Förutse när Trump verkligen lyckas hålla det han lovat vilket statistikt är en minoritet av fallen.
… och innan det Trump’etas i högan skyn; nej, hade inte röstat på Obama, Biden eller Harris. Inte heller hade jag röstat på Bush jr. eller Clinton.
Försöker hålla ner kina exponeringen, och hitta mindre bolag, men jag har ETF också
Point taken. Men då kan du ju ha innehavet i de 2 ETF som inspiration i alla fall ![]()
Absolut de är en bra utgångspunkt.
Håller på att kolla om Rondo Energy är en blivande stjärna eller inte, verkar intressant som tips.
Det går att bredda urvalskriterierna lite också. Jag hade denna ett tag för länge sedan:
Då undrar jag om din “tolkning” är att inte köpa indexfond är att försöka tajma marknaden?
Du får gärna köpa indexfonder helt ok för mig, jag har några själv.
Sen sysslar jag med investering för att öka kapitalet som jag avsatt för aktier, där ingår att inte göra som alla andra för att inte få ett utfall som alla andra.
Tackar den hade jag inte tittat på innan ska läsa på där.
Norsk aktie marknad är en aning lurig under nuvarande stryre, mycket pengar rinner ut från landet när Nordea, Danske och nu även Alfred Berg m.fl flyttar bort kapital.
Lite orolig över mina Tomra
Fast de där säger inte så mycket då de beror på om du har senaten med eller emot.
T.ex Obama hade samma läge med båda husen med sig vilket ledde till att han kunde göra saker.
Sen är vissa av de utvalda sakerna de mäter så politiskt luddiga att de balanserar på gränsen till parodi.
Med tanke på den framtida mängd el som behövs till data centers känns de lite udda i fråga om hur den skapas och av vad som får förbrukas.
Bränna på full ström för att köra algoritmer för bitcoin är bu för miljön, bränna på full ström för att köra algritmer för AI där världens största föratag ska lära sig sälja mer är ok för miljön? Man kan t.o.m starta upp gamla kärnkraftverk för detta?
Vem sätter dessa “nytto” parametrar tro?
Och att de går fortare att starta upp ett gammalt kärnkraftverk ca 2 år än bygga en solcellpark ca 5 år med alla tillstånd, det är en sak jag hoppas kommer kortas ner.
Spelar ingen roll i sammanhanget. Kontentan är densamma oavsett om det är medvetet fulspel, han är en lögnhals, han gör sitt bästa men inte för igenom det i kongressen; han pratar mycket och statistiskt sett är det mer regel än undantag att det han säger inte blir verklighet.
Spelar inte heller någon roll om det är frågor som kan räknas som parodi för man har rimligtvis haft samma måttstock på exempelvis Obama. Kontentan är densamma; han pratar mycket och statistiskt sett underpresterar han jämfört med tidigare president(er).
Visst för all del att man kanske vill tillbe Church of Trump men råder dig att se nyktert på det om du ska investera pengar. Bara för att du tror på Trump betyder det inte att det är vettiga investeringar grundade på någon form av emperi.
Tror? jag är mer av pragmatiker, jag tillhör inte nån sida eftersom jag inte bor i det landet.
Jag föredrar de som är bäst för mina investeringar men försöker anpassa mig till läget. T.ex när biden sålde ut oljereserven köpte jag oljebolag.
Men känns som du bär på mycket hat, kanske du ska prata med nån? De är nog inte bra att ha de mörkret inombords?

