Spara i solceller ETC Sol?

Hej
Är det någon som sparar i solceller hos ETC? Man verkar investera i B-aktier dock utan någon statlig säkerhet. Är det för höga risker med tanke på avkastningen som är runt 2%?

1 gillning

Jag skulle personligen tycka att Trine är mer intressant, om man nu vill satsa på solceller. Jag menar då inte att risken skulle vara låg eller obetydlig men att nyttan i form av “världsförbättring” är större.

Jag utgår från att den som kan tänka sig satsa på ETC-projekt har något sorts ideologiskt fokus och då borde frågan om att maximera världsförbättringen vara det centrala.

Mitt förtroende för ETC/Ehrenberg och då specifikt de investeringarar som erbjudits är lågt.

Hyreshusen hade signifikanta risker och riktigt dålig ränta. Men las fram som en “säker” investering. Jag tror de lånade mer pengar av banken än de lovat att de skulle samt även lånade pengar av solbolaget om jag inte minns fel

I detta fall får du heller inte rösträtt motsvarande i A aktie när du köper en B aktie.

Jag hade inte gått in med signifikanta pengar. Inte heller pengar jag förväntad mig rimlig avkastning på. Inga pengar alls faktiskt.

Kan inte uttala mig om specifikt dem men vill du investera i solceller finns andra alternativ som jag tycker är mer intressanta.

• switchr, låna ut pengar till att bygga/köpa solcellsparker
  • solarpark, svensk ekonomisk förening där du köper en andel i föreningen och får en solcell. Drivs av medlemmarna och finns inga mellanhänder. Anser att de är mest intressanta! https://solarpark.se/
  • köp andelar i en solcellspark och använd elen till ditt hushåll via kalmarenergi! Också väldigt spännande. Köp solcellsandelar! - Kalmar Energi

Switchr verkar inte det ha kommit nån information eller nyheter ifrån sen i april.
Brukar inte vara bra när det är helt knäppt tyst från ett företag så länge.

Jag har reflekterat över samma sak… än så länge hoppas jag att det är för att de jobbar så hårt på att få upp nästa park :sweat_smile: Konstigt nog verkar aldrig Italien bli slutsåld heller :thinking:

Men hade varit fint med en uppdatering, har ändå köpt ett par paneler och vill gärna köpa fler men risksprida på fler parker/geografier.

Har själv bara köpt 1.
Men skulle gärna köpa mer men det hela känns väldigt skeptisk just nu.

1 gillning

Att investera i ETC är som att be en nykterist blanda en drink.

Även om de kunde, så VILL de inte vinna. Det ingår i deras ideologi.

Solceller i all ära, men satsa på en kapitalist, för guds skull.

1 gillning

Sett nu att de även erbjuder aktier i deras tidning och avkastningen vat drygt 5% ifjol (står om det på hemsidan). Här kanske det är en bättre affär än solceller? Hur funkar det rent praktiskt med ”skalet” - får man in aktierna i en depå eller får man någon form av skuldebrev? Någon som vet mer?