Switchr som en seriös möjlighet till investering med avkastning

Jag har lyssnat på podden avsnitt #165 om Switchr, och har gått in lite på Switchr för att kolla. Intuitivt känner jag verkligen att det låter riktigt coolt och som någonting som jag skulle vilja vara en del av. Men det har jag gjort förut och blivit bränd, så nu vill jag försöka tänka lite och se om det håller för en mer kritisk granskning. Så kan vi inte dra igång en tråd som tittar på Switchr som en seriös möjlighet här? Jag har inte lärt mig att leta så bra på forumet än, men jag tycker mig inte kunna finna en sådan diskussion än.

Om jag har förstått det rätt, så är det ett 10-årigt lån på 250 EUR som efter lånet betalas tillbaka, och 6% ränta under lånets löptid, med solpaneler som säkring. I podden sa de 15 år, men på hemsidan tycker jag att det ser ut som att det är 10 år som gäller. Andrahandsmarknad är enligt avtalet förbjudet, men i podden utlovades det en andrahandsmarknad som skulle skapas och kontrolleras av företaget, och där priset på 250 EUR skulle låsas.

En snabbräkning från min sida som jag hoppas stämmer ger att detta att efter 10 år har man 400 EUR, som är en årlig avkastning på 4.8%. En del av den avkastningen får man ju dock ut tidigare än de 10 åren, så den går att återinvestera. Om detta var ett safe bet så hade det varit en no brainer att investera rätt stora summor i av uppenbara skäl.

Men det finns några downsides. Det största för mig är företaget och dess möjligheter att gå med vinst och vilja att expandera. Jag är inte speciellt bra på sådant, så jag tar gärna hjälp här om det är någon som är bättre insatt. Men liknande energiska och hoppfulla projekt fallerar ofta. Företaget går enligt podden med stor förlust atm, men lovar att de har backning i fyra år säkrad (rly?) Andra projekt som att bygga i Sverige t ex låter för mig som en risk, speciellt om vinster därifrån inte kan överföras till Italien. För även om vi har preferensaktier och ska tilldelas den direkta utdelningen först, så är det ju inte utdelningen det första året jag är orolig över, utan att säg år 5 går företaget i konkurs och att jag inte ens eller just barely får tillbaka 250 EUR efter 5 år.

En till varningsflagga är att det i podden varnades för att panelerna i Italien snart är slut, men det verkar inte finnas någon brist på paneler att sälja på deras hemsida nu. Igen känner jag risken att jag blir såld hoppfullhet för att kompensera för en dålig deal.

En annan sak jag funderar på är hela affärsmodellen. Om en affärsmodell är för bra för att vara sann för “kunden” (i det här fallet en investerare, t ex jag), så blir det ofta ändringar efter något år. Hur denna ändring ser ut vet vi ju inte än.

En annan fundering: 250 EUR är en rund och fin siffra. Jag antar att ju längre tiden går, så kommer denna siffra att bli mer udda, iom att de måste ta mer och mer betalt för solceller för att kompensera för inflationen. Ju närmare man kommer slutet på lånet ju mer värt blir det ju iom ökad likviditet. På något sätt känns det som att någonting skaver här i affärsplanen om de tänker hålla sig till att alla solpaneler från den första parken ska kosta exakt 250 EUR och att det ska kunna finnas en andrahandsmarknad med låst pris. Det känns som att de lämnar väldigt mycket pengar på bordet, som kanske kommer att förändras för att bre på deras ekonomi?

Vad händer efter 10 år? Rimligtvis fortsätter de att köra panelerna, även om de producerar lite mindre. Kommer man fortfarande att få de 6% då, blir panelerna billigare att investera i, eller “ärver” företaget panelerna? Många frågetecken, men det känns som viktiga saker att förstå för att förstå om det är ett hållbart koncept som kan överleva långsiktigt.

En del av varför det känns som en attraktiv grej är att jag litar på Jan till en rimlig grad, men isf kommer ju det här med den vanliga frågan skin in the game. Har Jan delat med sig av hur många paneler han har investerat i?

En annan fundering som jag hade var hur stor del av vinsten som äts upp av valutaväxling och skatter. Är det någon som har koll på det?

Ibland har det pratats om asymtetrisk avkastning i podden, och det tycker jag är ett väldigt intressant begrepp. I just det här fallet känns det som att asymmetrin dock är riktad åt fel håll. Maxutdelningen är 4.8% årligen, och man kan bli av med hela beloppet. Risken med nystartade företag med stora expansiva planer är ju välkänd, och därför brukar det ge en asymetriskt stor avkastning att investera i sådana för att kompensera för risken. I det här fallet är det mer av ett lån, som då kanske har lite större säkerhet iom att de kan sälja panelerna och ge vinsten från försäljningen till långivaren?

Jag har säkert missat massvis, så hjälp gärna till att fylla på med funderingar!

1 gillning

Tycker idén med Switchr verkar jättebra, och hade varit mer än nöjd med den avkastningen de lovar, men detta gjorde mig orolig också. Det kändes i podden som att det var mycket positivt på gång, panelerna i Italien var nästan slut, Varberg var på g, app skulle lanseras. Hittar ingenting på deras hemsida nu om något av det.

Ett annat problem är att du måste skatta som vanlig kapitalvinst på avkastningen som sänker den rätt rejält och du har valutarisk eftersom den handlas i euro.

Någon annan på bloggen skrev om en svensk ekonomisk förening som bygger solceller på en oanvändbar mark.

De verkar mer lockande tycker jag! Jag har inte satt mig in i hur reglerna för beskattningen funkar men det verkar som att den blir lägre totalt sett än för switchr.

Fördel Switchr är ändå regelverket de har, de äger anläggningen och får långa kontrakt på elen de säljer. Skulle Switchr gå i konkurs finns det chans att få tillbaka en del av kapitalet ändå.

1 gillning

Jag håller med om att det verkar som om väldigt lite har hänt. Jag köpte en panel av nyfikenhet eftersom jag gillade idéen och tänkte att jag kunde köpa fler om utvecklingen går åt rätt håll. Men någon utveckling har jag inte märkt av så jag avvaktar fortsättningsvis.

Som skattskyldig i Finland försvinner växlingskostnaden och jag måste ändå alltid betala betala skatt på kapitalvinst.

Ja en sak jag tänkt på är att de lovade ganska mycket då avsnittet spelades in men lite har uppfyllts hittills.

Han som intervjuades (Simon?) finns inte längre på deras hemsida som anställd.

En annan sak jag fastnat på är att de räknar med att kunna driva anläggningen mycket längre än vad våra investeringar löper. Dessutom kommer de betala tillbaka alla som köpt andelar. Så jag antar att avkastningen är betydligt högre än vad vi får.

Ja, men att solcellerna skulle producera betydligt mer än vad som gavs till oss såg jag som någonting väldigt positivt. Jag vill att företag som jag lånar ut till ska ha en sund business plan så att de kan överleva. Men om det stämmer som du säger att han de intervjuade har hoppat av så är det ju inte ett argument för att investera ivf. Men det kan ju bero på massor av saker, så vi vet ju inte.

Nej absolut, att han inte jobbar kvar behöver inte betyda något alls. Han var ung och jobbar i en väldigt spännande bransch så andra möjligheter finns verkligen! Att byta jobb är positivt då.
Det jag tänkte på var att han pratade om stora förändringar på hemsidan och det har hänt väldigt lite på den fronten. Så något hände (eller hände inte) på företaget. Det gör mig lite mindre sugen till större investeringar i fortsättningen. Kommer dock fortsätta ha dem i lekhinken :slight_smile:

Jag har mejlat dem för att se om de kan chippa in i tråden. :slightly_smiling_face:

Risken med sådana här projekt är alltid att:

• Dålig likviditet - man blir fast i projekten
  • Begränsad uppsida men stor nedsida (kan bli värt noll, men inte mer än 6 procent per år)
  • Att idén är bra men genomförandet på projektet inte går ihop

Men jag gillar ju anslaget i projektet och har investerat ett par tusen i projektet. :+1:

4 gillningar

Tack så mycket, vilken lyx! Jag ser fram emot det med spänning!

Jag gick och tänkte på matematiken bakom en investering, och jag tror att det som är intressantast för mig är vad som händer när det går fel. Hur rimligt är det att t ex få tillbaka nästan ingenting av solpanelerna, eller 75%+ av deras värde? Finns det någonting som gör att en relativt oinsatt person ska känna sig trygg i att det snarare hamnar i 75%±området?

Det där Solarpark verkar ju verkligen intressant, tack för tipset!

Men de äger väl också anläggningen, precis som Switchr? Vilken är skillnaden menar du att det är chans att få tillbaka en del av kapitalet i Switchr vid eventuell konkurs, men inte i Solarpark? Sen blir det väl skatt på kapitalvinst även i Solarpark efter ungefär åtta år när väl panelen är betald och pengarna för elen betalas ut?

Ja, Switchr borde bli bättre på sin kommunikation för att hålla uppe och öka intresset kring tjänsten. Imorse fick jag svar från Christian på Switchr att ett nyhetsbrev kommer om ett par veckor så något verkar vara på gång iaf, lär vara en ny anläggning.

1 gillning

Ja det är ungefär samma. De äger parken båda två. Menar att i Switchr äger vi en del i företaget som driver just den parken. Det är alltså ett annat företag än Switchr, så Switchr kan gå omkull men vår solcellspark finns kvar och säljs den finns det en bra chans att vi får tillbaka en del av pengarna. Det är inte mot Switchr direkt vi har en fordran. Vi har även ”kontraktet” på att det ska avkasta 6%. Med reservation för att jag både förenklat och kanske inte riktigt förstått alla detaljer.

I den ekonomiska föreningen som drivs i Sverige har vi inte lånat ut pengar på riktigt samma sätt. Vi köper en del i föreningen (dock endast en rösträtt) för 3000 kr motsvarande kostnaden för att installera en panel.

Det är inget lån som har en fast avkastning och som betalas tillbaka ett visst datum. Föreningen beslutar år för år hur stor del som ska betalas tillbaka till medlemmarna så avkastningen kan variera år från år. Föreningen fattar beslut om din insats ska betalas tillbaka om du begär utträde, det finns ingen rättighet att få pengarna återbetalda.

I föreningar finns även risken att ett antal medlemmar ”kuppar” om det är få medlemmar som går på årsmötena. Styrelsen kan bytas ut över tid och underhållet försummas, den risken finns i företag också men det är lite olika faktorer som påverkar.
Däremot är skattereglerna lite mer gynnsamma eftersom de kan göra något med avskrivningar så man betalar ingen kapitalskatt förrän efter några år. Har inte satt mig in exakt hur det funkar än. Man har dessutom ingen valutarisk (eller möjlighet).

Jag tycker båda är intressanta!

Jag mailade Switchr här om dagen då jag hade en del frågor, inför en eventuell spekulation, efter att ha lyssnat på podavsnittet där Simon var med. Nedan finns en sammanställning av frågorna med tillhörande svar.

I podcasten som kom ut i augusti 2020 nämns att ni skulle släppa en app under hösten 2020. Vad jag kan se så har detta ännu inte skett - varför, samt hur ser tidsplanen ut för detta?

Mye av det som var planlagt for høsten 2020 ble utsatt til våren. Om ikke lenge kommer vi til å lansere en ny hjemmeside med nytt design, og når vi er i mål med noe mer funksjonalitet og annen videreutvikling kommer vi til å slippe appen.

I podcasten nämns även att en ny anläggning i Varberg skulle öppnas för investeringar i närtid, något jag heller inte hittar någon information om i dagsläget. Hur ser planen ut för detta?

Varberg-solparken har vi jobbet mye med. Å kjøpe eller bygge solparker er omfattende og kompliserte prosesser, og Varberg kommer nok vårt søsterselskap til å kjøpe. Vi har imidlertid et par andre, enda mer spennende parker på gang. Vi håper å kunne fortelle om disse før sommeren.

Vidare undrar jag även hur stor andel av “solpanelerna” som i dagsläget är sålda i anläggningen i Abruzzo?

Hvor stor andel av panelene i Abruzzo som er tilgjengelige har jeg ikke oversikt over. Jeg kan sjekke opp dette. Uansett jobber vi med et markedssamarbeid med en annen aktør som vi regner med vil selge ut mesteparten, om ikke alt.

Vidare tror jag (efter lite gärvande på facebook och linkedin) att Simon är kvar som ägare i bolaget, men jag är inte 100% säker på detta.

Jag messade med Simon ikväll, han har pausat (sjukskriven?) efter att ha gått in i väggen förra sommaren. Han är kvar som ägare och lite beroende på var bolaget är när han kan komma tillbaka så är det hans ambition.

Tack @Markus16 för utvecklandet! Jag tycker också att båda är intressanta och kommer förmodligen under året att köpa paneler i de båda.

Från Solarparks frågor-och-svar:

Får jag ta del av intäkterna för försäljning av el om jag äger andelar?

Till årsmötet gör styrelsen ett förslag (motion) på hur stor del av årets resultat som skall återbetalas. På årsmötet tar medlemmarna beslut om detta.

Hittills (2019) har 350 kr återbetalts per andel. Som medlem kan man välja att plocka ut återbetalning kontant eller samla på konto i föreningen, pengarna används då till att köpa fler andelar. Om man väljer spara på konto så erhåller man en ny andel när kontot har saldo 3000 kr, samtidigt som kontot nollställs.

När årsmötet beslutar om återbetalning så skrivs andelens värde ner med samma belopp. Detta gör att återbetalning kan ske utan skatt. När andelens värde är nere i 100 kr, erhåller medlemmen utdelning (inte återbetalning) som då är beskattningsbar. Förenklat kan man säga att föreningen lånar 3000 kr (per andel) av medlem, föreningen återbetalar lånet succesivt och när lånet är återbetalt så erhåller medlemmen vinst.

Detta tolkar jag som att det i Solarparks fall inte är en fråga om en avkastning på kapital utan en återbetalning. Man får till och med tillbaka lite mindre än vad man gick in med på grund av skatt på de sista 100 kronorna. Tolkar / tänker jag fel här?

Tolkar det som att när det är 100 kronor kvar per andel, så får man hela beloppet, 100 kr + eventuell avkastning. Men det bygger troligtvis på att det på något sätt finns en avkastning som ackumuleras i föreningen som inte speglas ut till andelarnas (nominella) värde. Så det kan också vara att jag tänker helt snett…

(Sedan stör jag mig på att en styrelse lämnar proposition och inte motion till den egna stämman.)

Jag tolkade det som att man succesivt får tillbaka sina 3000 över en period, och sedan när man kommer under 100 så får man tillbaka resten + ytterligare 3000 i vinst som en klumpsumma. Lustigt hur så många olika tolkningar kan komma. :slight_smile: När jag läser det känns det ändå som att vinsten ska vara någonting annat än återbetalningen av de 3000 man lånade ut i starten. Men vad vinsten består av är jag inte helt säker på, det var mest en inferens från min sida när jag läste. Det låter ju definitivt som en spännande möjlighet ivf!

Är det inte så att man får en ”utdelning” men om summan av alla tidigare utdelningar är lägre än vad man satt in så betalar man ingen skatt. Det är en återbetalning.
När summan av alla tidigare ”utdelningar” överstiger summan man betalat in så beskattas det som utdelning. Man fortsätter vara medlem i föreningen och varje år får man utdelningar. (Om föreningen beslutar om det). Typ ”pengarna tillbaka först och sen utdelning”.

Verkligen många sätt att tolka det!

Skillnaden mot Switchr där man får en ränta i 10 år och sen pengarna återbetalade och relationen slutar.

1 gillning