Investera i stödtjänster

Hej, jag har fått upp ögonen för att investera i batterier för att utföra stödtjänster åt svenska kraftnät.

Jag hörde Jan nämna det i något avsitt för längesedan om någon bekant som gjorde det i en hyresfastighet.

Samt i några av alla solcellstrådar har det nämnt i förbifarten men inte så mycket diskusion.

Känns konstigt att det inte trillat in mer i detta forumet men det är klart det är långt ifrån en indexfond.

Nu till själva caset

Man skall investera i saker man förstår och detta har jag läst på mycket om och själva budgivningen är komplicerad, regler kan ändras med kort varsel, behovet både nu och i framtiden är svårgreppad.

Avkastningen just nu är för bra för att vara sann vilket jag aldrig tidgare varit med om är ett bra täcken.

Behovet kommer öka i framtiden med också utbudet så det är också svårt att sia om.

När/om vi får mer kärnkraft kommer behovet gå ner mycket om jag försått rätt?

Ny teknik kan bli bätte än den man investerar i nu.

Allt detta ovanför gör att man drar sig lite för att investera men jag ser inge jätterisker.

Positiva delar:

Återbetalningstid med 2023 års ersättning cirka 1år
Återbetalningstid med 2021-2022 års ersättning cirka 3,5år
Garantier 5-10år lite beroende
Dessa ersättningar är om man atningen investserar privat med 50% grönt avdrag eller större anläggningar via företag.

Så i lite halvdåligt läge med totalt haveri efter 5 år och med 2022 avkastnig blir det likvärdigt med förväntad avkastning med indexfonder.

Så där har ni 70% av mina tankar i ämnet lite spridda’ är det någon som har någon input på vad jag missat?

Gärna ingen diskusion om solceller eller elpriser då det inte har med frågan att göra.

1 gillning

Vad är det för något? Redan där tappade du bort mig dessvärre. Utveckla!

Grönt avdrag får man för lagring av solel. Mao finns det en risk att den som investerar i batteri för frekvensreglering får ta hela batteriets kostnad själv.

För komplicerat för att förklara här. Men kortfattat så har svenskakraftnät uppdrag att förhandla fram viss mängd olika stödtjänster för att balansera kraftnätet.

Du kan erbjuda ett batteri som via en aggregator är med och budar på att erbjuda dessa stödtjänster.

1 gillning

Ja den möjligheten finns’ men skalar man upp och köper via företag så ser kalkylen likadan ut’ bara högre belopp

Se: https://cornucopia.se/2023/07/gastartikel-stodjanster-fran-svenska-kraftnat-hur-fungerar-det/

Låter spontant som intressant. Men kan inte säga att jag förstår hur det funkar. Får nog läsa på lite mer.

Om jag har förstått det rätt så handlar det om att man fungerar som backup vid oväntade problem med elnätet, alltså att man har ett system som ögonblickligen levererar el ut på nätet om behov skulle uppstå (för att förhindra strömavbrott).

1 gillning

Har du kollat upp mellanhänder såsom checkwatt?

Ja absolut, checkwatt är de som är med i det jag planerat, eller menar du att jag borde kolla upp bakgrunden på checkwatt?

Jag ser iaf inga direkta faror inom några år så det borde hinna betala tillbaka sig minst iaf.

Ja, kan bekräfta att företag som vill vara med och buda på frekvensregleringsmarknaden har ploppat upp som svampar. Jobbar själv inom eldistribution så har hanterat en hel del såna anslutningar.

Hade varit mycket intressant att vara med på ett hörn i detta. Finns det något företag som vänder sig till “mindre” investerare?

Tittade på detta för ett tag sedan när Tesla släppte sina storskaliga batterilösningar.
Men måste du inte erbjuda en hel del effekt? knappt så jag kan koppla på mitt 12 volts batteri och en DC/AC konverterade och köra…

Är ju rätt känsligt med frekvens också…

Om någon dock planerar att bygga en större anläggning vore det kul att vara med och investera…

Det första. Lät på ditt intro-inlägg som att du själv tänkte buda in batteriet hos SvK så ville bara tipsa om att det finns sådana alternativ (men det hade du koll på, bra!)

Intressant, följer tråden

Hej!

Mer info finns i tråden

Mvh Borr

Jag har nu teknat avtal med effektpolen som erbjuder att man köper batteri eller del av batteri som sedan ställs i en park de sköter om med allt omkring.

Minsta investering är 10kw (effekt ut) för cirka 149k + moms

Sedan något billigare ju större/mer man köper.

Ett helt batteri-skåp är på 50kw för 600,000 (120k/10kw)

Detta kommer då göras via Aktiebolag.

Effektpolen står för arrende, abonemang, och försäkring mot en avgift av 5% av intäckterna.

Känns smidigare och snabbare än att installera hemma.

Fortfarande något bätte kalkyl att investwra det hemma om alla förutsättningarna är perfek och man har rätt till dubbla grön teknik bidrag, redan har solceller, har en plats för batterierna försäkringsbolaget godkänner och inte investerar i en för stor anläggning.

Fortsättning följer

4 gillningar

Jag är också en sådan svamp och håller precis på att starta ett företag för detta ändamålet. Eftersom det inte finns mycket i ämnet att ta till sig, då det inte har varit tillgängligt för “allmänheten” innan, hade det varit kul att dela en mening och få höra din erfarenhet av dessa projekt du jobbat med samt kriterierna för att vilja investera i ett bolag!

1 gillning

Hej alla!

Jag är delägare och driver företaget Flexamp AB, www.Flexamp.se

Vi är partner med Checkwatt och säljer färdiga batterisystem kopplade till stödtjänstmarknaden.

Jag tänkte att jag kan nog svara ganska nyanserat och konkret på det mesta om detta.

Kanske lämpligt att köra en Patreon-fikatillsammans eller liknande, vad säger du om det @janbolmeson ?

Tror även vi inom forumet/Patreon skulle kunna hitta synergier i att investera i detta tillsammans/samköp etc.

Kanske även lämpligt att starta en separat tråd.

OBS, jag är ju partisk och har privata intressen i bolaget men jag är heller inte ny på forumet/patreon.

Med vänlig hälsning, Gustav Hedelin

1 gillning

Hej Morriz!

Förstår jag dig rätt i att du vill investera i detta som företag?

Hej!

För att göra en lång historia kort. Ja, mitt företag tittar på att investera eller bygga en batteripark på mark som visat sig lämplig för ändamålet.

Intressant, kul!

Då kanske vi kan kika på ett ev samarbete?

Vad sägs om ett möte så kan vi snacka ihop oss?

Det tycker jag absolut!

Jag skickade iväg ett meddelande till dig så tar vi det därifrån?