Det är svårt att säga, eftersom historisk avkastning är ingen garanti för framtiden så är framtiden oviss.
Att sträva efter lägre avgift kan absolut visa sig vara det som avgör, men du borde få mindre exponering mot småbolag på börsen med din uppsättning och mer exponering mot onoterat?
Kanske är det man ska kolla mest på att du får mer exponering mot onoterat innehav via spiltan fonden.
Varför krångla till det om du kör på Nordnet. Om man vill ha Sverige fond då väljer man Nordnet Superfonden Sverige. Helt gratis och täcker 80% Sveriges börs. Den kommer att följa Sveriges index utmärk och helt gratis i avg.
Tjena. Nej jag kör en global portfölj. Avanza global + Avanza emerging markets
men som många har jag även även 20% i Sverige som jag kör på nordnet (pga gratisfonden)
tänkte först bara ta SEB svergie indexfond hos Avanza eftersom många pratar om den här men sen tänkte jag att jag borde kunna bygga en billigare och likvärdig och förhoppningsvis bättre sverigefond själv.
Jack, det är inget strul. Jag tycker det är kul. Provar mig fram här lite. Håller koll på allt i excel så det är ingen fara. Så rätt balanser hålls alltså.
Jag tänkte att både spiltan och AMF har gett högre avkastning senaste 5 åren än SEB fonden. Men visst man bör inte lägga för stort fokus på historien. Helt rätt.
Bra poäng av Robin också ang onoterat. Det tänkte jag faktiskt inte på.
Ni verkar inte helt imponerade. Visst en något lägre kostnad för en lite smalare exponering till potentiellt något högre risk om jag förstår det rätt?
mindre andel småbolag och högre andel onoterat än SEB
hade ni andra bara kört SEB istället? (Eller kanske redan gör idag)
kommer även lägga till global småbolags ETF så småningom efter att jag har undersökt vilken som är bäst.
Jag hade haft det kvar 20% i Nordnet Superfonden Sverige. Eller om man ska gå på historik då är Spiltan Aktiefond Investement utmärkt och första valet. Lycka till.
Mvh. Jack
Jag tycker det verkar rimligt. Du har viktat lite godtyckligt, ungefär som Jans portföljer här på sajten. Men du får diversifiering till en billig peng. Kan gå bättre eller sämre än index, det vet man aldrig. Men din portfölj är i vilket fall inte skadlig.
Jag hade inte gjort som du (har knappt Sverige alls) men det är dina pengar och du gör som du vill.