Hade tänkt ombalansera i min globala barnportfölj och ställer frågan om hur min uppsättning står sig mot den Jan rekomenderar enligt ombalansering 2019.
Är mitt alternativ på något sätt dyrare i förvaltningsavgifter eller likande som gör Jans förslag “bättre”?
Hej CL.
Nu är jag riktigt imponerad på dina fina förslags portföljer. Den kan man ha livet ut. Bra jobbat CL. Lycka till med investeringar. Ha det såbra.
Mvh. Filip
Klockrent CL. Jag ser ingen som helst anledning att göra det krångligare än någon av de 2 portföljer du föreslår. Helt i linje med forskning dessutom.
(Det enda sura är att Avanza Zero är så smal. Hade önskat att de bytte Index för att få med fler bolag. Typ som Nordnets gratisfond eller billiga SPP Sverige. Här har Avanza ett möjligt utvecklingsområde. Skulle de byta index på Zero så skulle de erbjuda möjlighet till en portfölj i världsklass.)
Det kan diskuteras huruvida man behöver Sverige alls. Bor och arbetar man i Sverige är man redan exponerad mot svensk idiosynkratisk risk som arbetslöshet och bostadsbubblor. Det kan vara klokt att inte lägga alla ägg i samma korg.
Samtidigt finns det studier som säger att lite home bias (10-30%) ger bättre portföljeffektivitet eftersom valutarisken blir lägre. Man får helt enkelt välja vilken risk som är viktigast för en.