Egenpraktiserande fysioterapeuts ekonomi

Jag är intresserad av fysioterapeutyrket men jag har svårt att rättfärdiga år av studier för vad som i bästa fall är en medioker lön. Kort och gott så är jag skamlöst nyfiken på den ekonomiska och arbetsmiljömässiga delen av att vara egenpraktiserande fysioterapeut via LOF.

Jag har försökt skapa mig en bild av dessa aspekter men… det är svårt. Jag är inte insatt i branschen och har inte koll på alla de vanliga utgifterna. Jag ser till exempel att många verksamma fysios omsätter 1-1.3 miljoner per år. Många av dessa har också långfristiga skulder på flera hundra tusen. Är detta lån som tagits för att köpa en etablering? Eller är det en kostnad för att ansluta sig till en redan etablerad klinik med bra utrustning etc?

Antag att man är:
(i) verksam i en av de större städerna
(ii) inte behöver belåna sig för att köpa etablering
(iii) och omsätter 1.3 miljoner per år.

Hur stor är den genomsnittliga kostnaden per månad för denna fysioterapeut? Finns det utrymme för utdelning?
Om man leker med siffrorna på diverse lönekalkylatorer (exempelvis den på nystartad.se) så får man en sjyst nettolön även om man har en månatlig kostnad på 20000 kr. Ändå läser man aldrig om fysios med denna typ av lön.

Till alla som har lite insyn i detta - vänligen upplys mig!
Allt gott. /hokuspokus

1 gillning

Siktar du på att behandla patienter som betalar 150 kr och du får resten från vårdregionen, eller siktar du på en mer “mjuk” klinik som erbjuder lite allt möjligt halv-evidensbaserat och “holistiskt” som patienten betalar fullpris för? Vad jag förstått ser kalkylen ganska olika ut mellan dessa.

Jag tänker främst på det förstnämnda :slightly_smiling_face:

In den kalkyl du har gjort, hur många timmar fakturerar du då för?

Nu är jag ingen fysio, men har pratat med ett antal och det är väldigt svårt att vara fullbelagd (också väldigt jobbigt för dig som fysio).

Dvs mycket lättare för en IT-konsult att jobba 40 timmar på en vecka än för en fysio.

Det verkar hyfsat vanligt att gå in som massör på kliniker som Joylife, Agilo. Antar att det är ett sätt att fylla ut timmar.

Tjena :-), kortfattat så utgår jag ifrån region skånes produktionskrav gentemot verksamma fysioterapeuter med etablering inom regionen. Det finns ett produktionskrav som går ut på att fysios med etablering ska jobba heltid och fakturera åtminstone 85% av det lägre maximaltaket.
För enskilda fysios med enklare mottagning så är det 85% av 1087000 kr, så drygt 924000kr.
För att göra saken något mer komplicerad så finns det ytterligare ett inkomsttak på ungefär 1350000 kr.
Jag har googlat runt lite på fysios med etablering i min närhet och det är faktiskt rätt många som fakturerar mellan 1-1.3 miljoner årligen.

Minns du om de du pratade med hade en etablering med regionen? Varför tror du det är väldigt jobbigt? Det verkar onekligen som ett fysiskt krävande jobb.

Haha, visst vore det nice att vara IT-konsult med 70k i lön… :grin:

Kom på att det förmodligen finns regionella skillnader i avtal mellan region och fysios. Har exempelvis för mig att Sthlm inte har ett lika förmånligt system som exempelvis region skåne.

Se gärna detta avsnitt med @victorbull :smiley:

5 gillningar

Hej!
Egenpraktiserande fysioterapeut med etablering (LOF) at your service.

Jag bedriver min verksamhet ensam i en lokal på ett väletablerat gym, vilket för mig innebär att jag kan nyttja träningslokalen för träning med mina patienter.

Gällande finansieringen för köpet av etableringarna så är det högst sannolikt lån som folk tar för att köpa dessa. Det du får när du köper en etablering är i princip rätten till att bedriva sjukvård med anslutning till din region, dvs att högkostnadsskyddet och frikort gäller. Du blir alltså inte tilldelad patienter, eller får någon slags ”garanti” på att du får in patienter till din mottagning. När du äger en etablering blir du (av regionen) ersatt per mottagen patient. Många väljer därför att hyra in sig hos kliniker som enbart har fysioterapeuter med egna etableringar, då dessa kliniker i de allra flesta fallen är väletablerade och därför i princip kan garantera dig en fullbokad kalender.

I andra fall, såsom mitt t.ex, är det alltså upp till dig själv att lösa dina patienter på egen hand. Jag har sedan tidigare goda kunskaper inom marknadsföring och kan med dessa metoder hålla mig fullbokad.

Genomsnittlig månadskostnad är självklart baserat på din hyra. De väletablerade klinikerna tar oftast en högre hyra, men då ingår normalt sett också tjänster som en receptionist som tar hand om din kalender, apparatur för behandling, utrustning såsom brits, britspapper etc.

Utrymme till utdelning (trots lön till brytpunkt) finns definitivt, men det är som sagt baserat på dina kostnader - och den allra högsta månadskostnaden är din hyra.

Grunden till att man inte läser om fysios med denna typ av lön är väl högst sannolikt för att det inte är ett ”vanligt” jobb som fysioterapeut. Det är inget jobb du kan söka på samma vis som andra jobb inom samma bransch.

1 gillning

Tackar så mycket för ditt svar :cowboy_hat_face:

2 gillningar