Jag driver ett AB där jag tar ut lön upp till brytpunkt (51 275 kr/mån) och min partner 12 000 kr/mån. Vi gör bra med vinst och kommer kunna ta utdelning enligt huvudregeln.
Men sen ekar det jag har hört från Mr Bolmesson flera gånger samt läst här i forumet och på andra ställen; att alltid ta lön upp till brytpunkten först. Det måste väl ändå bara gälla mig?
Jag skulle i stället för utdelning kunna ge min partner en del av den i lön då det finns ett löneutrymme kvar där upp till brytpunkten. Men det måste väl rent skattemässigt bli sämre trots att det leder till avsättningar till den allmänna pensionen etc och att vi slipper vinstskatt på den delen om lönen betalas ut 2024.
Eller missar jag något? Ser framemot svar och passar på att önska er en härlig helg!
Är din partner närstående? Gör hen jobb som motsvarar lönen? Det finns en risk att ge ut lön till närstående utan motprestation, det kan ses som skatteplanering/fusk.
När det kommer till optimering av uttag är det ju upp till brytgränsen totalt sett skulle jag vilja påstå, om din partner har andra inkomster blir situationen mer komplicerad. Det beror nog också på vad du vill optimera på. Totalt pengar ut, eller bäst förutsättningar för framtiden (bra pension för båda) osv. Tumregeln är nog egentligen framförallt för företagare som själv tar ut lön +utdelning och inte har andra betydande inkomster.
Ja, vi är gifta. Ja, det ska inte vara några konstigheter att klargöra arbete som motsvarar lönen.
Partner har andra inkomster på ~300 000 SEK om året.
Vi vill optimera på totalt pengar ut. Med lön detta år slipper vi vinstskatt på den delen, men det blir ju ändå skatt på lön plus arbetsgivaravgifter, sen plus för avsättning till pension då. Istället för en aktieutdelning med 20%+20% skatt. Tycker det känns mer optimerat med aktieutdelning men vill dubbelkolla så jag som novis på detta inte missar något!
Jag tycker det är rimligt att tänka att ni tar ut lön upp till brytgränsen för er båda individuellt, men det blir naturligtvis mer komplicerat i din partners fall… Om det leder till maximering av pengar ut låter jag vara osagt.
Testar att bumba denna lite! Hittade nedan där jag tolkar det som att det faktiskt blir mest pengar ut att ta lön. Hänger dock inte riktigt med på grundavdraget och hur dom har räknat. Någon som har bra koll på detta?
När det kommer till lön vs utdelning beror på om du tar ut lön under eller över brytpunkten (+20% skatt), och om du tar utdelning av gränsbelopp under (20% skatt) eller över så skattas inkomst (30%-57% skatt).
Som är beroende vilken kommun då bor och hur mycket lön du tagit ut.
Så en kombination av detta är fördelaktigt med för och nackdelar med allt, beroende i vilken situation du är privat.
Lön behandlas som en kostnad och minskar därmed företagets skattepliktiga vinst samtidigt som det kan påverka hur stor utdelning du kan ta ut, men förmåner som bilar är också en kostnad men är inte utdelningsgrundande eller sjukpenningsgrundande.
När du räknar ut årets gränsbelopp, brytpunkten för lågbeskattad utdelning, kan du nämligen använda lönebaserat utrymme och på det viset höja gränsbeloppet.
Skatteplanering är en konst, en redovisningskonsult är bra att ha i dessa lägen om du har en bra omsättning i företaget