Eget kapital privat, kollar ni?

I podden nämner Jan att ha ordning på sitt egna “Egna kapital” och att detta är bästa sättet att hålla koll på sin ekonomi. Har nu gjort denna genomgång varje lördag i två år och märker verkligen vad det innebär att investerade pengar jobbar i det tysta - dygnet runt. Jag kollar igenom allt jag äger och har och drar såklart bort mina skulder. Tar även med Inkomst/Premiepension/tjänstepensioner i mina beräkningar och får på så vis koll på att man har rätt fonder i sin premiepension/tjänstepension. Är det någon mer än jag som nördar ner sig med detta och vad tar ni i så fall med i er kalkyl?

Jag gör det absolut och har gjort det sedan 2006. Upplever att det fungerar lite enligt principen:

”Det som blir mätt blir gjort”.

Det ger dessutom feedback på om det man gör ter sig fungera eller inte. Något som är ack så viktigt. Ungefär som det är svårt att veta om det man gör i området hälsa fungerar utan att mäta även i det området. Sedan kan man ha en lång diskussion om vad som är värt att mäta.

Jag försöker däremot också mäta hela ekonomin på riktigt. Det vill säga inkludera alla tillgångar och alla skulder. Men det handlar ju också om vad man vill veta eller inte.

Har en Excel-fil (eller egentligen Google Sheets) som uppdaterar sig själv, händer väl att jag tittar på den i telefonen för att se hur det går men inte så ofta. Är smidigt att snabbt kunna se hur mycket jag behöver köpa/sälja av varje innehav om jag skulle vilja frångå min strategi och “fuska” lite gällande ombalanseringen när ett innehav rört sig kraftigt på kort tid, med Excel-filen kan jag göra det på någon minut eller två om man skulle vara upptagen med annat.

PPM och tjänstepension känns meningslöst att titta på varje vecka eller ens varje år, att det går dåligt i ett eller flera år säger ingenting om ens fondval egentligen. Kan inte heller disponera dessa fritt så de går inte att likställa med övriga tillgångar.

Jag tittar bara på aktie- och guldportföljen.

1 gillning

Intressant med exelfilen, ska nog lägga över detta i sådan så slipper jag ta fram miniräknaren - även om jag gillar att vara lite old-school. För mig som har 8-10 olika tjänstepensioner, som jag dessutom kan påverka med att själv möblera bland fondvalen, känns det ganska skönt att ha stenkoll på. Samma med Premiepensionen som nu börjar likna något av värde. Denna kan man, smidigt och lätt, möblera om när man ser att det är läge. Har dessutom en bostadsrätt i ett attraktivt område där kvadratmeterpriset accelererar varje vecka. Ger en lugnande effekt varje gång jag sammanställer när man ser att kapitalet växer på andra ställen än i aktieportföljen.

Köpte en bostadsrätt förra sommaren i V Hamnen, Malmö. När jag hade mitt första möte med min bankhandläggare la jag fram denna uträkning framför henne. Hon frågade inte ens vad jag tjänade/månad utan gav mig lånet på studs. Den säger mer än en månadsinkomst…

2 gillningar

AP7 Såfa. Set and forget. Samma med tjänstepensionen egentligen, sällan man kan direktäga aktier i dessa.

Vad har du för exit-strategi på den då? :wink: Jäklas lite med dig, förstår att det kan vara roligt att sammanställa och känna sig nöjd med tillvaron, men det går åt båda hållen och kan tillföra mentalt obehag i onödan. Om det fanns någon kostnadsfri fondrobot/funktion som kunde följa min egen investeringsstrategi automatiskt och bara skicka en notis via SMS vid varje (ökad) miljon skulle jag gå över till det direkt. Minst risk för dumheter.

1 gillning

Jag har också börjat föra ett spreadsheet över i varje fall de av mina tillgångar som är i aktier, fonder och kontanter. Det jag dock ganska direkt insåg var att det blev lite väl otydligt gällande att mäta utfallet av mina olika innehav då jag säljer av, omplacerar samt konsumerar.

Är lite som med träning, dvs det går bäst när man har helt vanliga och likartade veckor/månader men när sedan någon stor förändring sker i din vardag så blir det lite mer krångligt.

Ser man detta som en hobby, är det helt OK att ägna din tid åt detta. Själv lägger jag ner ungefär lika mycket tid på min golf varje år, vilket kostar ett antal tusenlappar.

Personligen skulle jag dock aldrig ägna mig åt dessa genomgångar. Om jag och min fru har anständiga pensioner som täcker våra utgifter hjälpligt, spelar det då någon roll om vår förmögenhet är fyra eller fem miljoner eller något annat?

Behovet av en strikta genomgångar är väl större när man har en ansträng ekonomi?

Än en gång, vad ni gör är helt rätt om ni upplever det som roligt! Men ingen skall behöva ha dåligt samvete, om man inte jobbar lika hårt med sin ekonomi som ni.

3 gillningar

Jag känner att jag får mindre och mindre behov av att kolla på mina investeringar. I början var jag inne och kollade varje dag, men nu blir det ganska sällan. Men det är väl för att jag har lysa, och investerar långsiktigt. Känner att jag därmed inte behöver engagera mig så mycket. Innehavet finns där liksom, det är inte mer med det änsålänge.

2 gillningar

Tror att det är viktigt att definiera för sig själv vad man mäter och varför. @Nestor har rätt att det på sätt och vis blir mindre och mindre intressant över tid. Särkilt när man har kommit in i en stay-rich-fas eller nått en punkt då man har tillräckligt.

Men det är ju inte helt olikt att mäta tex vikt, vikter på gymmet, försäljning i företaget eller liknande. Framförallt vid de tillfällen man vill göra en förändring är det relevant och viktigt.

Sedan är jag själv yrkesskadad där jag åtminstone en gång i kvartalet vill kunna se en resultat och balansräkning. Mest som en reality check.

2 gillningar

När jag började investera på börsen så blev jag helt manisk och kollade hela tiden och bytte fonder hit och dit och höll på. Värdelöst och förlorade avkastning på detta beteendet. Nu har jag till slut hittat min risktolerans och fått ihop tre portföljer (barn, mellanrisk, passiv) som jag är väldigt nöjd med. Nu gäller det bara att vara långsiktig och för min del lita på att portföljerna är bra som de är.

För mig är det ren hobby och tar cirka 15 minuter, numera två gånger i månaden. Tycker om känslan att ha koll på läget.

1 gillning

Jag har ett excelblad där jag den 26e varje månad skriver ner saldot på alla konton jag har. Det ger en bra återkoppling på vad jag sparat senaste månaden och vilken totalavkastning jag har haft. Sparandet kan jag påverka månad för månad och avkastning har jag koll på så allokeringen aktier/räntor ligger rätt.

Det går inte att mäta utan att påverka fick jag inpräntat när jag pluggade kemi så jag är övertygad om att mitt mätande har påverkat saldoutvecklingen positivt. Har gjort det sen 2016 och nu har jag en fin graf som visar förändringen över tid. Det tar 10-15 minuter per månad och jag tycker det är en mysigt rutin.

1 gillning

Jag går in den 1:e varje månad och skriver in alla mina portföljer i ett excel-dokument. Ser då totalt investerat belopp, värde nu, procentuell uppgång och total avkastning. I slutet av dokumentet skriver jag även in mina pengar från banken och mina bankkonton och även min lilla hög kontanter på ca 5 000 kr som ligger som backup gömda i hemmet haha.

Detta gör att man verkligen förstår det där med “penga-maskin” och att de jobbar dygnet runt. Helt sjukt att jag kanske sparar 15 - 20 000 kr i månaden men portföljen går upp eller ner 50 - 100 000 kr på en månad. Detta tror jag även är viktigt för när man kommer upp i högre summor som man har investerat. Om man inte går in normalt men vid en krasch kommer man absolut gå in, oavsett om du vill eller inte. Ser man då mer än procentuellt och ser du har “förlorat” 500 000 kr eller något kan man få panik. Nu ser jag dock ett par år bak och när jag sammanställer mina kolumner till en graf ser man hur i början tog det lång tid för att pelaren skulle bli hög och det som tog 10 månader kan ta en månad idag.

Ger väldigt bra och tydlig info i mina ögon. Blir även roligt när man tydligt kan se när första 500 000 var investerade, första miljonen och so on.

Har ett excelark med tillgångar, skulder, inkomster och utgifter. Uppdaterar det varje månad. Tar ca 20 minuter. Har gjort så i 4 år nu, det känns tryggt att ha full koll på sin ekonomi. Detta ska jag definitivt lära mina barn.

Inbillar mig att detta går att automatisera mer och mer i framtiden via något gränssnitt hos banken, men tyvärr finns det ingen helhetslösning vad jag vet.

Hos Avanza kan du t.ex. importera lån coh kontouppgifter från diverse banker, men du kan inte göra så mycket mer med dem, importen är manuell och de syns inte i någon slags sammanställning. Min bank å andra sidan har taggning av utgifter, ungefärlig värdering av bostaden men vet inget om mina tillgångar eller vad jag har hos Avanza…

Kan tänka mig att någon i framtiden löser detta… men tills dess blir det Excel.

/H

Jag kollar ca 1 gång om året eller så, kollar jag för ofta så är risken stor att jag gör förändringarna som bara kostar pengar. Dessutom så spelar det inte roll om det pendlar några tusen upp och ner…det är inte intressant för min del. Skriver inte ner några siffror eller så men har en dagbok för förändringar. Så säg att jag vill byta en fond t ex, då skriver jag ner varför jag gjort det t ex. För jag vet att efter 12 mån så har jag helt glömt varför… :smiley:

Kan rekommendera mitt svar här för att se vad jag kollar på: