Ekonomiakuten - ny podd på SR

Ekonomiakuten

Kanske värt att lyssna på. Riktar sig till bred allmänhet. Kan kanske vara en bra ingång till ”tyngre grejor” som RT. :grinning:

8 gillningar

Får lägga till den i listan att lyssna på.

Tack för tipset - jag testlyssnar nu.

tillägg: Grundläggande, men vettig info och inte “poddgapigt”.

4 gillningar

Ja äntligen! Älskar public service.

3 gillningar

Ekonomiakuten görs av produktionsbolaget SMT. Men skönt att lyssna på SR och slippa reklam.

Lyssnat nu. Lite ”flaxigt” om man är van vid resonerandet på RT men det kändes ändå som @janbolmeson ande svävade över programmet. Frispråkig sparekonom var trevligt att höra. Mkt om bolån i programmet. Jaga låg ränta, belåna inte för högt, ta inga konsumtionslån. Känns det igen?
Ska nog lyssna på kommande avsnitt också.

1 gillning

Inget nytt om man följer RT men tyckte det var bra information och inte för långdraget.

Tack för tipset!

Lyssnade på deras avsnitt om budget. Tycker detta är ett nerköp från Plånboken. Det märks att någon i ledningen vill poppa till det hela för att nå en yngre publik. Själv gillar jag mer de torra experterna som Plånboken haft, men nu ska sluta med. Speciellt experterna på pension, försäkring och juridik.

Några grejer jag tänkt vore vettigt att ta upp om budget vore exempelvis:

• Elisabeth Warrens budgetregel: 50-30-20.
  • Rimliga kostnader för bostad och bil i förhållande till inkomst.
  • Skillnaden mellan utgifter/inkomster vs tillgångar/skulder.
  • Nyckeltal för privatekonomi med mål för olika åldrar/livssituationer.
  • Hur du kan sätta vision och mål för privatekonomin.

Det hela blev väldigt ytligt och snackigt tycker jag.

2 gillningar

Åh, instämmer. Blev ganska besviken över att plånboken ska förändras med.

1 gillning

Ja plånboken kunde gärna fått vara kvar. Var ju lite Plus över det hela med granskning av företag osv.

Ska Plånboken läggas ner? Hittar inget på en googling.

Plånboken ska finnas kvar i en kortare version utan frågestunden med experter i slutet.

De hade gott kunnat behålla Plånbokens format och ha den nya podden. Väldigt synd att SR ändrar så här.

1 gillning

Senaste avsnittet handlar om FIRE och jag tror minsann Alexander Norén är inne och lurkar på RT… :thinking:

Hursomhelst, helt okej vinkel på det och trots lite onödigt mycket ”millenialvinkling” tycker jag de gör ett bra jobb med programmet.

5 gillningar

Helt okej program, men störde mig på att de kunde prata så länge om FIRE utan att förklara det enkla sambandet att det är sparkvoten som är nyckeln till hur lång tid det tar innan man är i hamn. Alltså typ som den här gamla godingen: The Shockingly Simple Math Behind Early Retirement

3 gillningar

P1 blir tyvärr allt mer snuttifierat, förfallet för Studio Ett är väl bara ett av flera exempel på detta.

Lyssnade förut. Har hört samma visa tidigare. Lustigt att FIRE nästan verkar lite provocerande bland vissa.

Känner igen detta från RT:

• skaffa ett jobb du trivs med!
  • sluta snåla och börja leva!

Det kan ju faktisk vara så att FIRE-personer inte tycker det är så viktigt att tillfredställa arbetsgivare/kunder och att de själva inte anser att de väljer bort något viktigt i livet genom att lägga mindre tid på lönearbete.

Vi är helt enkelt olika. Skönt att man kan välja själv.

3 gillningar

Jag kan meddela att det lönar sig att mejla när de kommer med faktafel. Jag fick precis ett mejlsvar från producenten som klippt om och förtydligat avsnittsbeskrivningen för förra veckans avsnitt. :smiley: :+1:

Kudos till dem för det (och för att de slutat ha med arbetsnarkomanen och FIRE-dissaren Mikael Nyman i programmet också #delseger :rofl: ).

6 gillningar

Vad specifikt var felet?