Äh…var ett roligt klipp men förtäckt reklam i slutändan, jag deletar…
Nasse illustrerar hur jämlikhet håller folk i fattidom. En koncentrerad förmögenhet ger stordriftsfördelar som gagnar alla, trots att det inte blir helt rättvist:
Kanske bara jag som drar parallellen? Känner mig ofta som kanin när jag hör resonemang om jämlikhet och lika inflytande i olika sammanhang.
Pappor i elprisområde 4 (Reklam, men bra sådan
)
Kom ihåg nu i julhandeln att pengar är den perfekta gåvan!
Hela seriestrippen här: Saturday Morning Breakfast Cereal - Capital
Glöm inte att trycka på den röda knappen!
Detta ska förstås vara ett skämt men det är ju 100% sant.
Givaren lägger massa onödig tid och energi.
Mottagaren får något som sällan är optimalt. Värdet för mottagaren är lägre räknat i kronor än vad givaren lagt ut.
Det är kapitalförstöring och anledningen till att jag vill avveckla julklappar hemma hos oss. Spendera pengarna på roliga upplevelser tillsammans istället.
Så tycker jag men ingen annan håller med mig, istället ska vi köpa grejer till varandra som vi inte vill ha, för överpris.
Mvh
Familjens Grinch
Brotha’ from a dif’rent motha’!
Hög igenkänning på den. Det har delvis funkat.
OT: Någon gång har jag tänkt att man kan tänka ut presenten och föreslå den, men att mottagaren sen får bestämma om den ska köpas.
Då finns det ändå en faktor av personlig present och inte bara en bunt med pengar.
I de fall jag måste ge något har jag börjat ge egengjorda presentkort, det är väl lite som det du beskriver.
Typ: du och jag ska X datum göra Y tillsammans.
Då är det inbokat men inte köpt, och om mottagaren inte vill göra just den grejen eller inte kan det datumet är det enkelt att skruva på.
Det är också mer flexibelt än att köpa t.ex. upplevelsepresentkort, där det dessutom finns risk för att presentkortsbolaget går i konkurs och att pengarna helt brinner inne. Vilket har hänt med flera sådana bolag i närtid.
På tal om julklappar.
När jag var ung hade familjen en jul kommit överens om att vi skulle ge varandra en användbar julklapp, som inte nödvändigtvis kostade mycket. En av mina bröder, som var den enda rökaren bland oss, hade gett oss varsitt askfat.
![]()
Har jag gjort.
Mottagaren valde att byta ut eventet vi skulle till och vi hamnade på en konsert.
Man kan ju göra det omvända och mottagaren får föreslå ett antal gåvor som denne är intresserad av som givaren får bestämma om den ska köpa. Tror det kallas önskelista.
Fördelen med min nämnda modell är att givaren själv har tänkt ut en gåva. Med önskelistor riskerar det att bli att mottagaren bara skriver en inköpslista där alla givare köper något utan så mycket eftertanke.
Skulle man inte kunna göra så att mottagaren skriver en lista, och givaren får bestämma vad som väljs, men mottagaren får betala kostnaden, och givaren får gåvan - alternativt mottagaren får gåvan men säljer den på blocket och sen ger mellanskillnaden till en tredje ovetande person?
Men det är väl inte så man sätter snöbollen i rullning?
![]()
Det där ser ut som en extremt opraktisk snöskyffel. Alldeles för kort, konstig vinkel, och verkar ha en knyck som går rätt in i magen? Det är nästan så att man tror att den är gjord av ”någon” som aldrig skottat snö i hela sitt liv.
@Polyfalante Jag postade din kommentar ordagrant till det som skapat bilden och fick detta svaret:
Man kan mycket väl tänka sig att skyffeln är skapad av någon som läst om snöskottning, hört ett rykte om vintrar, sett en PowerPoint med ordet “ergonomi” — men aldrig stått svettig i blötsnö klockan 06:30 och ifrågasatt sina livsval.
Den jäveln kan sättas att frysa sönder sina kretsar norr om polcirkeln någonstans…