Ekonomipoddar med debatt utifrån olika investeringssyner?

Kan någon tipsa om en ekonomipodd där olika investerare möts och debatterar utifrån deras olika syn på investeringar?

Jag lyssnade på Avanzapodden här om dagen och det slog mig hur olik förvaltaren Fredrik Skoglunds syn på investeringar är i jämförelse med Jan Bolmessons. Visst ställde väl Moa från Avanza någon fråga som var en invändning (typ “Men vad säger du till dem som säger att man ska ha en global indexfond som bas i sitt sparande och inte småbolag från Sverige?”), men det hade varit så intressant om Jan satt med i studion istället.

1 gillning

Har inget klockrent svar på frågan men jag lyssnade också på avsnittet i fråga och måste säga att om det är någon aktiv förvaltare jag bevakar så är det Skoglund.

Det jag gillar med honom är just att han vågar jämföra sig med småbolagsindex och åtminstone såhär långt ligger före t.e.x PLUS Småbolag Sverige Index rätt ordentligt sedan fondstart. Ska bli mycket intressant att se om det håller i sig men jag investerar ändå inte aktivt :slight_smile:

1 gillning

Inte heller något klockrent svar. Jag lyssnar på några olika poddar och sedan får jag blanda argumenten för/emot själv i huvudet :slight_smile: Olika insynsvinklar, tänkande och tyckare som man själv sedan får ta ställning till. Det finns ju aldrig något tydligt ”gör så” svar :slight_smile:

Här är min lista om det är något som kan vara intressant för sig. Rekommendera inte att lyssna på alla, men jag brukar titta till dem då och då medan andra lyssnar jag på alla avsnitt. Lite beroende på tid, intresse och mina egna funderingar för tillfället

• RT (såklart!)
  • Minpension podden
  • Makro rådet DI
  • Analyspodden DI
  • Placera podden Avanza
  • Kvalitets aktie podden (små bolag)
  • Financial sense (amerikansk, lite contrarian)
  • Wealthion (amerikansk, väldigt contrarian)
  • Motley Fool Rule Breakers (amerikansk, growth/tech investering)
  • Meb Faber (grundare av Cambria investment management)
1 gillning

Vill inte kidnappa tråden, men jag startade en ny till följd av denna tråd:

För jag tycker genuint att det är en bra idé, men jag har aldrig lyckats omvandla det från “bra idé” till något praktiskt… :cry:

1 gillning

Handen på hjärtat @janbolmeson, har du ens provat? Du argumenterar ju inte ens med Andreas å Henrik på Coeli när dom är på besök fast du har helt annan syn på hur man bör spara… Eller med Eric Strand som är ännu längre ifrån ditt synsätt…

Men som svar på frågan, om man är intresserad av dollarns väg framåt i år, så har George Gammon en bra diskussion med Peter Schiff och Brent Johnson som har helt olika slutsatser om vart vi är på väg…

Kitco news har en debatt med Gareth Soloway och Lyn Aldén om makro och krypto också, men de hade inte alls så olika syn även om Lyn är makro ut i fingerspetsarna och Gareth är ren TA kille…

Rena debatter om olika investeringsfilosofier har jag inte sprungit på tyvärr…

2 gillningar

Framförallt har jag inte lyckats… därav min tråd här. Jag upplever inte att jag kan ta in en gäst och sedan såga dem utan snarare försöka hjälpa dem presentera sitt case. Dessutom får jag höra att jag avbryter dem också… Min insikt är således att jag är inte bättre än så och det behöver ske under andra former… :flushed:

3 gillningar

Ska kolla tråden, men för att man debatterar behöver man inte såga dom utan jag tror mer på att ha en nyfiken diskussion där man vrider å vänder på varandras argument för att förstå en annan syn än sin egen… Att du avbryter är inget jag har stört mig på, även om du inte heller är Joe Rogan och bara låter gästerna mala på… :joy:

3 gillningar

Ahh sorry, skulle kanske förtydligat att det handlade om orsaken till den…

Liknande finns med jeff Snider och Joseph Wang om vad som skulle kunna få den amerikanska repo market är braka ihop…

Hoppas bara att du får/tar bra betalt för att hålla tyst i alla fall :joy::joy::grin::+1::face_with_hand_over_mouth::hugs:?! Vem vågar säga emot Eric Strand ? Tänk om han blir ännu mer negativ och lämnar studio haha. :grin::face_with_hand_over_mouth::hugs:

Jag tycker du gör rätt när du bjuder in gäster och låter dom prata. Dom flesta tittarna vet ju din ståndpunkt och gästen är där för att berätta om sin bild. Annars får man anordna någon form av diskussionsavsnitt med kanske några fler gäster som då är inbjudna på dom premisserna.

1 gillning

Halvt off-topic så gav ämnet en throwback till när Jan debatterade i SVT kring den så kallade bostadsbubblan för sådär 7 år sedan!

Skulle vi kunna få till en “Sverige Möts” om passiva vs aktiva investeringar?! :wink:

3 gillningar

Lite Offtopic: Det värsta i debattväg pågår just nu på TV4s partiledardebatt… Ett ämne som alla ska svara på under 30 sekunder… precis raka motsatsen till hur jag hade velat göra…

1 gillning

Känns mer som att utmaningen är att prata i 30 sekunder och samtidigt undvika att svara på frågan de fått :sweat_smile:

Vi kommer aldrig få personer som tänker innan dom talar att bli politiker med den metoden. Tyvärr premieras en riklig svada framför genomtänkta svar.