Förslag på intervjugäst

Ett tips. Lars Wilderäng kunde vara en intressant gäst. Han är lite av en fritänkare och kan ha provocerande åsikter. Han är ingen ekonom men allmänt duktig på mycket.

Hans tankar om bomarknaden, sparande, börsen, FIRE osv vore intressant att höra.

7 gillningar

Har pratat med honom några gånger (och blir star-struck varje gång :man_facepalming:). Ska se om vi lyckas få till det. Följer hans blogg varje dag. :upside_down_face:

9 gillningar

Lite out of the box eftersom vi är inne på AI ibland: Matematikern Olle Häggström (skeptiker likt Tegmark), eller Algoritmforskaren Thore Husfeldt (positivt inställd).

En intervjuserie med representanter för landets politiska partier, helst partiledare om möjligt, där vi i förväg resonerat fram de tio viktigaste frågorna att få svar på. Svaren får gärna kretsa kring hur de tänker att innehållet i just deras partiprogram kommer att påverka Sverige i dessa frågor, givet kanske en 5-10 års period.

Vore sjukt intressant då just politiker kan ha stor och direkt påverkan på spelreglerna för all ekonomisk verksamhet i landet :slight_smile:

4 gillningar

Bra inspel. Får bli bättre på att intervjua om vi ska köra politiker. Intervjuade Bolund och det är bland det svåraste jag gjort, de svarar ju notoriskt inte på frågorna och har dessutom med sina pressekreterare som avbryter. :man_facepalming:

Men ska absolut fundera på det inför valet nästa år. Särskilt om vi kan hjälpas åt med vilka frågor vi vill ställa.

12 gillningar

Jo, tyvärr så är de så medietränade så det ofta blir i stort sett meningslöst att kommunicera med dem :roll_eyes:

Men om det gick att ställa lite motkrav, typ “du får inte slingra dig” :slight_smile:, så skulle det kunna bli riktigt bra tror jag. Upplever också att det skulle finnas utrymme för lite mer seriösa intervjuer, allt ansvar ligger inte på politikerna för hur det oftast låter utan ofta jagar journalister konflikter i deras uttalanden och vill pressa dem till kategoriska ställningstaganden vilket iaf jag inte finner så intressant.

Om du lyssnat på intervjun med Nooshi som jag länkade i en annan tråd så ser man att det går att ha intressanta samtal även med politiker då de inte känner sig “hotade” av situationen.

1 gillning

En fördel med att vara med i en pod kan vara att politikerna faktiskt har möjlighet att förklara varför de vill göra på ett visst sätt med mer än bara korta floskler. Det jag tycker saknas i den politiska debatten är ofta att det finns flera lösningar som är “rätt” men att man prioriterar olika. Alltså, i politiska diskussioner borde även de som bestämmer kunna resonera kring nackdelarna med det egna förslaget och säga varför man valt den vägen ändå. Men när inte ens SVTs reportrar lyckas dra fram den öppenheten så håller jag med om att det kan vara svårt för Caroline och Jan. :sweat_smile: Men formatet borde faktiskt kunna locka fram lite resonerande, både Caroline och Jan brukar ju ställa frågor på ett sånt sätt att det går att öppna sig utan att det är “farligt”.

3 gillningar

Mitt förslag är någon bilhandlare.

Och någon fastighetsmäklare. Hade varit kul att höra från någon av nätmäklarna där man får göra delar av jobbet själv.

3 gillningar

De flesta politiker är ganska intressanta att lyssna på om de inte behöver prata om politik. Jag tyckte t.ex. AKB gjorde ett ganska dåligt intryck i sin roll som moderatledare, men nu när hon har lagt den rollen bakom sig är hon väldigt trevlig att lyssna på, med en stor dos humor.

Det var tydligt i den där SVT-intervjuserien “30 minuter” eller vad den hette, där Nooshi var plågsamt dålig i jämförelse med hur t.ex. Sjöstedt hade klarat av sånt. Då blev de verkligen pressade kring vissa politiska frågor, och då gäller det att vara både “mediatränad” och rejält påläst.

Jag tror inte någon partiledare hade vågat vara med i RikaTillsammans om det ska handla om politik. Definitivt inte Löfven som totalt saknar förmåga snacka politik utan manus. Däremot, får de prata om kanske privatekonomi, vädret, hur man gör hemgjord glass eller annat lösryckt, då kanske det går bra.

Jag vet i alla fall vad min enda fråga till Löfven hade varit om han nu hade vågat vara med: “Hur kan du med en statsministerlön inte vara miljonär”? :smiley:

/H

5 gillningar

Håller med om att de ofta är intressanta och även intelligenta personer!

Problemet är att man oftast ser dem i situationer där de pressas av någon reporter som, upplever jag det som iaf, bara vill få fram konflikter och motsättningar för att det ska bli “bra program”…

1 gillning

Samhällsinstitutioner som Försäkringskassan, socialförvaltningen typ ekonomiskt bistånd, skatteverket hade varit mycket intressant

1 gillning

Jag tänker att de ska få fylla i ett google-form. Alla får fylla i samma. Det ska vara tydliga “radio button”-svar där det finns några tydliga alternativ. Man kan inte svara något annat och man kan inte svara “kanske” eller mer än ett av svaren. Sedan kan man ha svaren och göra lite fina diagram.

Kanske kan vi hitta flera frågor där politikerna väljer samma svar på samma fråga, och därmed har RikaTillsammans hjälpt politikerna att hitta sakpolitiska samarbetspunkter för diverse viktiga frågor.

Typ:

1. ISK-skatt: a) Högre än idag, b) samma som idag, c) lägre än idag
  2. Invandring: a) högre än idag, b), samma som idag, c) lägre än idag
  3. Inkomstskatt: a) högre än idag, b) samma som idag, c) lägre än idag
  4. Bidrag till X: a) högre än idag, b) samma som idag, c) lägre än idag
  5. Bidrag till Y: a) högre än idag, b) samma som idag, c) lägre än idag
  6. Skatt på tillgångar: a) högre än idag, b) samma som idag, c) lägre än idag
  7. Staff för våldsbrott: a) längre än idag, b) samma som idag, c) kortare än idag

etc. Ja, ni fattar. Sedan samkör man och hittar datadrivet olika samarbeten och konstellationer för olika frågor och löser upp sandlådebråket i det politiska vuxendagiset.

2 gillningar

Misstänker att det blir svårt att få någon politiker att gå med på att fylla i något sådant :roll_eyes:, vore dock informativt om det gick.

Personligen är jag dock inte så intresserad av deras exakta svar på de specifika frågorna utan mer hur de resonerar utifrån sitt partiprogram. Det är ju detta som ska ligga till grund för alla kommande beslut och ställningstaganden i framtiden och ger därför en känsla för hur de kommer att agera i olika kommande frågor framåt.

Frågorna bör nog också vara väl diversifierade så man får höra deras resonemang kring flera områden.

1 gillning

Sparo / Bittermicke / Micke Larsson

Maratonlöpare, skribent och mångmiljonär som lever på typ en tredjedel av socialbidragsnormen. ”Snål och rik – det kan finnas ett samband”, som han själv uttrycker det. En person som navigerar runt i en värld fylld av idioter, och som inte drar sig för att be självförvållat fattiga att dra åt helvete.

Hans budget är min plan B, eller kanske snarast plan C – eller D.

3 gillningar

En tredjedel av socialbidragsnormen…:thinking: Då utgår jag ifrån att all hans träningsutrustning är sponsrad, o därmed gratis för honom. Likaså den tekniska utrustning han använder både i jobb o privat. Vore intressant att veta.

Intressant! Det skulle jag vilja lyssna på! Men svårt! Hur får man med helheten i vårt penga-skatte-system? Just pengadelen kan verka så lätt, som skatt på ISK. Många bittra inlägg finns i flera trådar om att inte vilja betala mer skatt på vinsterna. Så tänker jag till viss del också! Jag var ju sparat ihop dem själv! Men…i förlängningen handlar det om hela vårt gemensamma samhälle. Vad betyder en sån höjning? Jag är partisk, för jag är svårt påverkad av att min man dog ung i cancer. En vanlig människa, som vem som helst av oss här. Han fick avancerad, mycket dyr behandling och läkemedel som kostade flera miljoner. En kväll stod vi och väntade på läkemedel som flögs in från Frankrike speciellt för honom. De rikaste här hade förstås klarat det på ”egna pengar” men de flesta av oss är i såna lägen beroende av att det finns en bra gemensam sjukvård. Med personal som ska ha vettiga löner och arbetsvillkor. Med forskning som driver sjukvården framåt så andra liv kan räddas. Och det finns många, många andra frågor, som är lika viktiga, det här är bara min hjärtefråga.

4 gillningar

Kanske någon som valt en alternativ livsstil, typ självhushållare eller något sådant.

Vore intressant att höra Jan resonera om livsval, prioriteringar, affärsutveckling och entreprenörsskap med någon som vänt på pyramiden och minskat sina utgifter så mycket att man klarar sig på väldigt liten inkomst. Gissar att båda, och förstås vi lyssnare, skulle hitta guldkorn :slight_smile:

2 gillningar

Han var med i sparpodden för ett tag sedan om du vill höra mer av honom.

Kan rekommendera att lyssna på Ekots lördagsintervju, hon är duktig på att pressa politikerna och att faktiskt kräma ur svar från dem.

Edit//
Annars hade såklart någon från FI och, eller, från Riksbanken varit intressant att få lyssna på. :slight_smile:

Mike Maloney!

Det vore en intressant gäst :blush:

Har förstått att han inte precis är en husgud i RT-hemmet, men han verkar klart kunnig i hur ekonomin sitter ihop. Har kollat rätt många av hans videos på tuben, han har en sevärd serie som heter “Secrets of Money”.