Förslag på intervjugäst

Günther Mårder hade säkerligen kunnat bli en spännande gäst. Om jag inte minns helt fel nämnde Jan i ett blogginlägg att han är lite av ett fan av honom, men vad jag har sett så har han aldrig varit med i podden. :smiley:

1 gillning

Charlie Munger - Buffets högra hand.

John Skogman - Daytrader med mycket åsikter och metaforer kring börs och samhälle.

Eller varför inte ekonomiskpolitiska talesmän.
Passar ju forumet och bloggens inriktning.

1 gillning

RT har ju berört skogsägande några gånger:
Fredrik Reuter och Torbjörn Johnsen från Skogsforum. De är mycket engagerade i frågor som gäller små skogsägare och pratar mycket om lönsamhet. Tror det kan bli en mycket intressant diskussion, både för de som redan är och de som funderar på att bli skogsägare.

Kan för övrigt rekommendera både deras forum och podcast.

Gäster från forumet hade varit roligt att lyssna på :slight_smile: Finns ju en del som alltid kommer med intressanta svar och frågor och teorier. Jag tänker t.ex på @Daniel_Nilsson.

Sen förstår jag att många inte vill vara med pga anonymitet och så.

Thomas Sowell, på länk. Mer samhällsekonomi iof.

Jacob De Geer, iZettle samt en drake i Draknästet.

1 gillning

Nicholas som driver bloggen https://allseasonsportfolio.eu/

Nicholas verkar otroligt påläst och duktig samt har sunda värderingar. Hans utgångspunkt är All Season Portfolio och det vore fantastiskt spännande att höra hans funderingar i ämnet tillgångsallokering!

2 gillningar

Angelika Hansson som förvaltar Amf aktiefond småbolag.
Hon förvaltar en fond som många av oss här gillar, och andra tycker det är intressant generellt med svenska småbolag. Hon har förvaltat fonden sedan 2006, fonden är aktiv och den går ju relativt bra, och så är hon kvinna. Det har varit flera manliga fondförvaltare med i podden, men det är sämre med kvinnliga. :slightly_smiling_face:

7 gillningar

Håller med!
En intressant fråga är ju hur den kan vara så billig. 0,4% är ju vad många indexfonder ligger på.

1 gillning

Jag tror det bästa vore att intervjua andra än ministrar och partiledare, i den mån det går. Som du nämner har de väl mycket fokus på framtoning och att själva sätta agendan.

Det mer intressanta vore att fokusera på varje partis ekonomiska politik. Ett antal frågor skulle vara generella för alla partier och några “unika” utifrån varje partis mer profil. Jag vet inte hur lätt det vore att få till sådana intervjuer men om det är tydligt att det handlar om en jämförelse partierna emellan så borde det ju bli tydligt att det inte är rätt strategi att fuska bort frågorna.

Jonathan Clements https://humbledollar.com/

Nick Leeson, mannen som på egen hand sänkte Barings bank.

Undrar om inte “föredettingar” inom politiken kunde vara en kategori att intervjua. Jag tänker på sådana som Kjell-Olof Feldt, Anders Borg eller Erik Åsbrink. Om de är villiga att kommentera även dagens frågor så vore det ju intressant. Jag menar då att kommentera konkreta förslag snarare än att recensera egna eller andra partiers utspel.

Partipolitiken är svår just för att många vill sätta agendan och vinklingen av olika frågor själva. Att få fram tydliga svar är inte helt lätt. Den som har sin framtid bakom sig kan lättare bedöma vad det egna eller andra partier kan ha i kikaren, vilka aktuella förslag som vore realistiska och/eller gynnsamma eller som mest skulle skapa nya problem.

Det är som sagt osäkert vad den här gruppen kan tänkas vara villiga att ställa upp på. Samtidigt skulle de säkert kunna ge en större bild än vad dagens politiker är villiga eller kapabla till. När reformer av olika slag har några år på nacken är det lättare att se att effekten kanske blev bra initialt men något helt annat efter några år.

Kan vara lite kontroversiellt men kan bli ett underhållande avsnitt om Alexander Bard tittar förbi och diskuterar vardagsekonomi. Han har väl ändå gått Handels (där han ibland föreläser?) och är känd för att vara lite av ett orakel gällande innovation.

Högst spekulativa framtidsvisioner men kan som sagt tänka mig att det skulle bli underhållande.

4 gillningar

Om Bard tillåts prata om alternativ till studielån kan vi nog stryka ”lite” ur ”lite kontroversiellt”. :rofl:

4 gillningar

Holy moly! :open_mouth: