Intervju med Riksbanken | Diskussion kring avsnitt 221

Då har vi precis lagt upp avsnitt 221 som är en intervju med David Vestin, forskare och senior rådgivare på Riksbanken. Trots att det är ett av de längsta avsnitten så känns det som att det fanns mycket mer att säga och fråga om.

Tyvärr hann vi inte med alla de frågor som ni hade ställt i förväg. Dessutom fick vi instruktionen från pressekreteraren att vi inte fick ställa frågor som kunde påverka marknaden då vi spelade in precis innan riksbanken skulle släppa sitt räntebesked.

Ska bli spännande att höra era tankar. Jag känner att jag ska försöka bjuda tillbaka David och dyka ner än djupare i vissa områden, även om @Caspian tyckte att det var nördigt redan i det här avsnittet. :slightly_smiling_face:

Kan även tillägga att jag kände att mitt liv var lite enklare innan jag hade en distinktion mellan affärsbanks- och centralbankspengar… Lite som avsnitten med @AuAgEric - det kändes mycket bättre när man inte visste och efter avsnittet är man lite klokare och lite mer orolig. :rofl:

7 gillningar

Perfekt att lyssna på vid barnvagnspromenaden senare idag :+1:

2 gillningar

Inte hört hela än, men två reflektioner;

Härligt att du fick in #endthefed i inledningen! :joy:

Men @janbolmeson, ”varför skulle man vilja ha affärskonto på Swedbank eller vilken bank som helst om man kan ha det hos riksbanken”? Kan du verkligen inte se någon nackdel med detta???

1 gillning

Kanske har otur när jag tänker, men nej. Om jag kan välja att inte ta risk (riksbank) mot att ta risk (affärsbank), varför skulle jag ta risken då?

Riksbanken har ju staten som säkerhet medan affärsbankerna har ju bara sina aktieägare…

Det är ju just det som är problemet, att du centraliserar istället för att ha flera olika aktörer… Han sa det ju själv i början, riksbanken ska finnas i bakgrunden och inte märkas av… Lovar du titta igenom några längre klipp om jag skickar det till dig?

1 gillning

Ja och enda chansen idag är väl kontanter som backas av Riksbanken eller? (Inte hunnit lyssna än)

Så man kanske ska ha en del i kontanter hemma. Känns bättre än 1or/0or hos någon affärsbank med ihoptrollad kapitalbas utöver grundkravet på 8% :joy:

Låter som ett drömavsnitt! :+1:

1 gillning

Ett Patreon-avsnitt som uppföljning med David och Eric Strand hade varit kul. Lite som en brottningsmatch.

4 gillningar

David: Det är inte så att pengar skapas ur ingenting.
Caroline: Eller?
David: Ja, alltså, jo.

6 gillningar

Haha man vet att det är ett bra avsnitt när både Jan och Carro (och jag själv) sitter och kämpar för att försöka hänga med när David Vestin berättar :grinning_face_with_smiling_eyes:.

Jätteintressant avsnitt.

Han var väldigt duktig David Vestin, intressanta och bra svar och många bra frågor.
Jag hoppas han vill komma tillbaka om det finns möjlighet till det.

För den som är mer intresserad och tycker det här är väldigt kul så kan jag rekommendera riksbankens youtubekanal.
Klippet “hemma hos riksbanken” som några här på bloggen har nämnt tidigare är väldigt bra.

Cecilia Skingsley pratar lite mer om det här med att bankpengar och riksbankspengar inte är samma sak.

Även Ingves Q&A finns nu på riksbankens facebooksida att kolla på, där har ni 1h till med frågor och svar att grotta ner sig i.

6 gillningar

Detta var ett riktigt bra avsnitt. Det hörs att David hade riktigt bra koll på det mesta samt att han tänkte väldigt nyanserat och var öppen för olika sätt att fundera på. Det kändes inte som att han var en företrädare för Riksbanken vilket i min mening är den bästa typen av företrädare som Riksbanken kan ha. Skulle gärna höra honom igen och igen (starta en egen podcast, David :stuck_out_tongue:).

Om man får önska någonting så är det kanske att han hade använt lite färre fackbegrepp, eller åtminstone förklarade vad han menade med dessa innan han använde dem första gången. Jag förstår att begrepp som “kontering”, “klarera” och “inlåning” är lika självklara ord för honom som “matsked” och “mjölkpaket” är för någon som i alla fall har satt sin fot i ett kök någon gång, men jag måste erkänna att det blev lite svårt att hänga med ibland när jag fastnade på betydelsen av ett ord samtidigt som han rusade vidare.

Hur som helst. Bjud gärna in David igen!

4 gillningar

Väldigt bra avsnitt! Jag tror även att poletten trillade ner för mig angående vad pengar är. Om jag får sammanfatta det i mina egna ord:

” Pengar är bara ett poängsystem för att hålla räkning på vilka tillgångar och skulder olika aktörer i samhället har.”.

Samt att vem som helst kan skapa pengar så länge man samtidigt skapar en skuld. Att pengar sen har ett värde beror endast på att vi litar på att den vi har fordran på kommer att kunna betala tillbaka i framtiden.

7 gillningar

Lyssnade precis klart. Håller med om att det var ett mycket bra avsnitt! :slight_smile: Alltid bra att få repetition på MMT för det är definitivt trixigt. Ni får gärna vara ännu djärvare att ställa frågor när fackord dyker upp.

1 gillning

Väldigt synd att ni inte utmanade hans argument kring “bankernas kapitalkrav”. Dessa är ju MINIMALA ur ett historiskt perspektiv. Nordea, Swedbank etc. har ju bara en soliditet på ca 5-6%. Det finns forskning som visar att denna siffra borde vara 20-30%.

Vilket företag skulle man vara intresserad av där 95% av de totala tillgångarna är skulder?

En intressant fråga hade därav varit vad han tror att bankernas låga soliditet innebär för stabiliteten i banksystemet? Borde dessa krav blir hårda?

Tycker generellt att affärsbanker nästintill borde liknas vid semi-offentlig verksamhet på grund av stödet från staten. Detta borde innebära att vi kan ställa krav.

Tack i övrigt för ett trevligt och utmanade avsnitt @janbolmeson ! :slight_smile:

3 gillningar

Lite klurigt bitvis. Har ni/David några lästips om man vill lära sig mer om riksbanken och dess roll?

:+1::+1::+1: bästa/enklaste förklaringen någonsin

3 gillningar

Ett intressant avsnitt, men svårt att hänga med vid diverse fackuttryck. Kanske borde Jan eller Caroline avbrutit och frågat om dessa. Förstod dock det mesta som sas i avsnittet, så det är ingen katastrof. Man får se om avsnittet efter man utökat sitt ordförråd.

Videokvaliteten var över medel och hade bra flyt. Dock inte helt optimalt att sitta med ett fönster bakom sig. Nu hade David tack och lov även en ljuskälla framför sig som kompenserade. Videon kändes dock ganska komprimerad/suddig. Nog borde det gå att streama minst 720p idag, men det kanske kräver en betaltjänst?

/H

1 gillning

Vi kör betal-zoom som ska göra 1080p men upplever aldrig att det fungerar. Ska testa Zencastr nästa vecka, annars har jag lite idétorka då det känns som jag testat det mesta andra.

Kanske ett av de allra bästa och fundamentalt viktigaste avsnitt ni någonsin gjort. Stort tack!:clap::clap:

David är ju också en fantastisk gäst! Sjukt långt ifrån vad jag hade väntat mig. Jag tycker RB borde utse honom till deras ambassadör för allmänheten :grinning: Öppen, resonerande, orädd, opolitisk och att göra det svåra enkelt är en föredömlig kombo!

Jag brukar kunna hantera stora datamängder och komplexa samband men jag var tvungen att ta pause efter halva avsnittet. Så mycket bra att fundera på :grinning::+1:

Har en känsla att @janbolmeson hade huvudet så fullt av tankar/frågor under intervjun att det nog kan bli en serie av detta. Det lät så ibland :slight_smile:

Jag tyckte däremot absolut inte att detta var nördigt. Bara för att verkligheten är komplex så ska man inte gömma sig bakom att det är nördigt, utan istället utmana sig själv, speciellt när det gäller ett så fundamentalt ämne.

Ser fram emot ev fler avsnitt :grinning::+1:

6 gillningar

Det var riktigt längesedan jag hade svårt att förstå/hänga med i en förklaring, men vissa bitar av det här avsnittet hade jag svårt att greppa. Bra avsnitt! Man kände sig lite intellektuellt utmanad.

2 gillningar