Jag hade gärna haft ett samtal kring thoughtful disagreement med någon som har en annan syn. Problemet är att jag upplever att det är extremt svårt att få till en sådan miljö. Problemet är nämligen alltid kontexten.
För att ta några exempel:
För mig är det väldigt oartigt att bjuda in någon till vår podd och sedan sitta och ha en debatt med dem.
Ännu svårare blir det om jag BÅDE ska moderera samtalet och debattera.
TV-program och aktiesparar-kväll fungerar dåligt i format då det blir paj-kastning och den som säger mest catchig fras är den man minns.
Det finns ofta ett perspektiv på att man inte har något att vinna utan snarare att förlora på att bjuda in en meningsmotståndare.
Det är extremt oartigt att komma till någon annans vardagsrum och inte ha respekt för det.
Kan vi inte hjälpas åt med det här. För det vore genuint värdefullt men jag vet genuint inte hur det skulle gå till rent praktiskt. Utan det slutar alltid i “det vore en bra idé”.
Exakt min första tanke när jag läste det. @janbolmeson är alldeles för debattsugen för att kunna enbart moderera ett samtal om ekonomi. Han kan få moderera fotbollsdiskussion eller något sådant.
I grund och botten tror jag tyvärr att det vore rätt lönlösa debatter då det är många datapunkter och grafer som måste processas om vederbörande ej hört/läst om dem sedan tidigare. D.v.s andelen aktiva förvaltares underprestation, andelen aktier som underpresterar index und so weiter…
En sådan debatt gör sig nog bättre i ett skrivet medium som detta faktiskt! Då kan man ta sig ordentlig tid mellan svaren och analysera data och argument ordentligt istället för att det blir pajkastning! T.e.x. som @AuAgEric har valt att göra i anslutning till sin medverkan i flera avsnitt vilket han ska ha en stor eloge för!
Jag tror @janbolmeson är bättre som moderator än som debattör faktiskt, no offense… Det är otroligt svårt att få till bra debatter mellan olika personer, jag tror Navid Modiri är det bästa vi har i Sverige genom sina hur kan vi?-live event och även dom hamnar ibland på gränsen tycker jag.
Men jag tror det gäller att ha ett samtal MED debattörerna och göra dom medvetna om målet med samtalet. Det handlar inte om att vinna utan lära dig något av den andra…
Men om @janbolmeson vill ha en mer duell debatt med någon kring indexfonder, så ställer jag absolut upp som moderator!
@AuAgEric är ett föredöme i att stå för sina egna åsikter och tankar UTAN att försöka övertyga eller dumförklara någon med radikalt annorlunda världsbild!
Men har du inte haft en del såna avsnitt? Jag vill tex minnas att du haft paneler med folk med olika filosofi som svarat på frågor?
Skulle man ha en ren debatt skulle det riskera att mest bli en uppvisning i retorisk förmåga. En eventuell approach för ett avsnitt skulle kunna vara att man använder ett par olika privatekonomiska scenarion som utgångspunkt och att ni är två med olika filosofi som diskuterar vad man kan göra i de givna situationerna. Dock gäller det i så fall att hitta en bra vinkel så att det inte bara blir långa genomgångar av grundtankar som många hört förr. Och någon som kan utgöra en tillräcklig och tankeväckande kontrast. Något av en tall order…
En värdig debatt med integritet bör gå till likt en rättegång. Båda parter vet innan vad som ska debatteras, båda parter vet i förväg vilka argument/datapunkter motståndare kommer att föra fram. Då finns det gott om utrymme för att förbereda sig, och sina perspektiv. Det handlar mer om att lyfta fram just olika sidor, snarare än att trycka ner motståndaren. Det blir totalt värdelösa debatter när det kastas fram olika studier och siffror som “bevisar” argument, som den andra inte har fått titta på i förväg.
Det är också svårt att föra en debatt med någonsin är part i målet. Det vore bättre och mer relevant att föra diskussionen med någon som är oberoende och har en annan uppfattning.
Det här ämnet är, som jag ser det, dessutom inte direkt sådant att det lämpar sig för munhuggning. Det vore sannolikt mer rättvist och upplysande att föra diskussionen i skriftlig form. Kanske vill han Skoglund gästspela något på forumet? Att komma fram till någon gemensam bild skulle knappast vara knappast målet utan mer att öppna för fler perspektiv.
Det jag eftersöker är på något sätt ett poddavsnitt/en podcast där man kan “pröva allt, behåll det goda”. Allt ska ju alltid prövas, men saker ställs ju lite mer på sin spets när det finns någon som kan bemöta det som sägs kritiskt.
Vad jag ser framför mig är INTE debatt i bemärkelsen partiledardebatt, dvs att man letar fel hos varandra och nästan medvetet feltolkar varandra.
Kanske kan det vara ett samtal mellan @janbolmeson och någon annan som man vet är artig och samtalar på en bra nivå? Kanske nån vän till dig Jan som har en annan syn än dig?
Jag förstår absolut att det känns konstigt att vara för tydlig med sin egen syn när man är moderator i en podd.
Bara för att det vore av intresse är det kanske inte debattformatet nödvändigtvis rätt för RikaTillsammans? Jag skulle också tycka det var intressant, men jag skulle hellre se detta utanför RT. Skulle kanske funka om det var helt skiljt från de övriga avsnitten.