Ekonomprogrammet, möjlighet till finansjobb?

Ja det verkar vara väldigt mycket värdering på vilken skola man läser även om det är liknande kurser och samma examen. Prestige från vilken skola man går på samt kvalitet på lektioner och lärare avgör så mycket alltså?
Förstår såklart att det spelar roll men trodde inte att det skulle vara så pass avgörande.

Har småbarn och tänkte att läsa distans skulle vara optimalt om det blir någon sömnlös natt här och där så kan man planera om ”lektionerna” till senare på dagen osv.

Att pendla till fram och tillbaka till Stockholm kommer ta mig ca 3 timmar per dag och möjlighet att flytta dit finns tyvärr inte, om jag ens skulle komma in.
Men om det är sån stor skillnad på var man läser så kanske jag måste överväga det ändå.

Skulle inte bli besviken om jag inte nådde höjder som ekonomichef, investment banker eller trader på något stort bolag, även om det vore kul att ha det som en dröm att jobba emot.
Finansiell analytiker är det målet jag vill nå helst och är villig att läsa extra kurser efter examen, eventuellt till och med master inom finans.
Även om det skulle ta 5 år av mindre stimulerande jobb för att komma dit skulle det vara helt okej.

Annars kanske man kan vänta till HT26 och ansöka programmet analytical finance via mdu som är betydligt lättare att ta sig till, och borde vara en stabil väg till att bli en finansiell analytiker. Låter så på namnet iaf.
Trots att inriktningen är rätt så är det inte heller en prestigefylld skola direkt.
Väntar nog hellre ett halvår än att att va ekonom på ett industriföretag resten av livet.

Chat gpt hypade upp mig i onödan ”absolut kan du jobba inom finans om du läser redovisning, speciellt om du tar valbar kurser inom relevant till det du vill jobba med under utbildningen, du fixar det här”

Glad att jag fick en reality check redan nu iaf så jag kan planera om

1 gillning