Finns ett intresse inom IT men det blir snabbt väldigt tekniskt och nördigt på detaljer som intresserar mig mindre än ekonomi.
Fick tips från flera håll att IT kan vara något jag skulle gilla, så jag tog kortare kurser för att lära mig mer om olika jobb och vilken riktning som jag bör gå mot.
Allt från:
backend utveckling
Maskininlärning
Data analys
Business intelligence
Projekt ledning
Statistik
Deeplearning
Av dessa var statistik, business intelligence, och projekt ledning mest intressant vilket är lite mer åt ekonomi/business riktningen.
Nischade in mig på data analys en period för att ge det en chans, då det ansågs vara ett av de lättare jobben man kan få och sedan jobba sig mot data science.
Men mina certifikat räckte inte ens för att få komma på intervju, data anlalys och tech jobben är inte lika heta nu som för några år sedan sägs det.
Sökte jobb förr som ekonomiassistent och det var samma sak där, kandidatexamen är oftast ett krav utan erfarenhet.
Så om jag ändå måste läsa en kandidat examen går jag hellre ekonomprogrammet.
Ja jag gillar att utvecklas och utmanas, vill ha möjligheten att ha en karriärstege att klättra, utan det vill jag vidare.
Gärna lite variation men inte för mycket, hur mycket eller lite variation jag kan tåla beror på lönen.
Hög lön är viktigt men hade hellre varit en portfölj förvaltare med 60k i månaden än en revisor med 70k.
Men hade hellre varit en revisor med 60k än en portfölj förvaltare med 40k i lön.
Av de alternativen skulle jag hellre jobba 36h/v. Då jag skulle förmodligen få ut mer efter alla utgifter om jag bodde i en mindre stad och kunnat lägga den extra tiden på att bygga något på sidan av, och ha extra tid till familjen.
Men skulle välja att jobba mer det gav mer pengar.
Min fru är hemmafru så vill ha ett jobb som kompenserar att hon inte jobbar, kan därför lägga mer tid på jobb vilket vi båda är helt okej med.