Det kommer reklam från Jämtkraft om deras “Timpris med tak”. Hittar inga forumtrådar om detta. Har någon här erfarenhet eller räknat på detta? Vad jag förstår är det ett rörligt timpris (Spot-pris) upp till ett tak på 80öre/kWh ex moms, och för taket betalar man 8 öre/kWh ex moms i premie (eller 11 öre om ej lokalrabatt).
Vi är 2 vuxna och 2 tonåringar, bor i villa, förbrukar ca 9000kWh för hushållet och 4000kWh för elbil per år. Vi har ingen solel. Just nu har vi Jämtkrafts förvaltade elavtal “Jämtpriset” med lokalrabatt. Jag har avstått att byta till timpris pga att jag befarat en större nedsida än uppsida, att inte orka/lyckas minska förbrukning tillräckligt mycket under dyra tidpunkter. Men jag har ingen aning om hur mitt förvaltade elpris räknas ut eller hur det förhåller sig till spotpriset över en månad, eller hur stor potentiell besparing jag går miste om just nu. Jag inser att laddning av bilen är något som definitivt går att styra enkelt till billiga timmar.
Senaste året har det bara varit 1 av 12 månader där mitt elpris har varit över 80öre/kWh och ingen över 88. Året innan det var det ju en del betydligt dyrare månader, och framtiden är såklart osäker. Så långt känner jag ändå att valet verkar enkelt, att fortsätta som nu. Men då fortsätter jag fega och går miste om uppsidan med timpris. Och skulle elpriset stiga och kontinuerligt hamna uppe kring 80 öre eller mer blir ju kalkylen annorlunda (har inte sett något finstilt om att Jämtkraft kan ändra taknivån eller premien i framtiden, men något ska de ju tjäna pengar på…)
Är således timpris med tak den gyllene lösningen som ska få mig att gå över till timpris istället för förvaltat elpris?
Om du kan styra laddningen till natten bör det vara en nobrainer att byta, även förvaltade erbjudandet har 5-6 öre i påslag så det du betalar extra är 15000kwh×0,03 =ca 40kr mån för möjligheten att ladda “gratis”
När det blåser kommer det troligtvis fortsätta vara låga priser även framöver. Tills all industrietablering tagit fart.
Vi kör timpris och snittar ungefär 2/3 av vad månadspriset ligger på så man kan spara många hundralappar här.
Personligen har jag aldrig haft ett månadssnitt så högt som 80 öre per kWh här i SE4, så för mig skulle det högst sannolikt inte vara värt att betala en premie för ett sådant pristak. Men det här är ju lite individuellt. Även om elpriserna generellt är högre i SE4 har vi ju fördelen av mildare vintrar. Möjligt att det är annorlunda för dig.
Med fastpris betalar man en premie för att elbolaget “tar risken”. Ibland är det billigare och ibland dyrare med rörlig timpris. I genomsnitt är det nog billigare, särskild om man kan styra om sin förbrukning till billigare timmar.
Timpris med tak är i grunden inte annorlunda än fast pris, men med än lägre premie, eftersom du tar en del av risken.
Jag tycker att man antingen ska köra fastpris (om man sover bättre av det) eller rörlig om man kan hantera svängningarna. Timpris med tak blir varken hackat eller malet.
Om man har elbil och smart laddning tjänar man nästan alltid på timpris.
8 öre/kWh är påslaget på spotpriset. Även andra elavtal kommer ha ett påslag. Exempelvis Skellefteå Kraft verkar ha ett påslag på 6 öre/kWh på sitt timpris. Då kostar ditt pristak bara 2 öre/kWh jämfört med om du skulle välja Skellefteå Kraft.
Om vi säger att påslaget för pristaket är 2 öre/kWh och du förbruksr 14000 kWh/år så kostar pristaket 280 kr per år. Det är en försäkring så det är alltid oddsen emot dig: det är troligt att du går back på lång sikt men du skyddar dig mot extremhändelser. Just detta är förmodligen en billigare försäkring än fastpris.
Min gissning är att taket justeras då och då baserat på elbolagets prognoser. De kanske ändrar inför varje vinter?
Priset är dock exklusive handelsavgifter och moms så man får lägga på det med. Tibber gör inga marginalpåslag så det är ju ett bra bolag att jämföra med.