Om man ska använda sig av elbilspremien får man inte köpa bilen av en familjemedlem. Jag förmodar att en familjemedlem inte heller då får bistå med ett ”bidrag”, betala fakturan eller låna ut pengar till syftet. Är det någon som vet vad som gäller? Lite osäker på om man bör kontrollera med Naturvårdsverket eller om de blir Skatteverket.
Du kan ju alltid privatlåna pengar av en släkting till vad du vill. Men bilen säljs ju till dig och premien hänger ihop med dig och din folkbokföringsadress, så nej, rimligen kan ingen familjemedlem betala för bilen om hen inte bor på samma adress.
Du kan säkert fråga Naturvårdsverket, som verkar administrera det hela och kan reglerna.
Tänker samma lika, tack!
Vad vill du uppnå? Vill du finansiera en bil åt någon annan eller vill du ha tillgång till bidraget men är inte berättigad?
Reglerna ska ju förhindra fusk, så att bara byta ägare inom familjen funkar inte. Ett annat sätt är att “sälja” bilen till nån på landet (med bidrag/lån eller liknande) men det verkar saknas regler som stoppar det men samtidigt hamnar man ju då i försäkringstrubbel istället eftersom bilen har fel ägare.
Nej jag är berättigad. Men vi har familjemedlemmar som vill hjälpa oss betala en del av fakturan och vi är lite tveksamma till om det verkligen är okej. Vi skulle givetvis fortfarande själva stå för den summa som är krav för att få peremien men kunna köpa lite bättre bil.
Ja det verkar finnas luckor och lite oklarheter än. Det är ju fortfarande ganska nytt och man vill inte gärna vara först ut med att råka göra fel(i vårt fall).
Är det en lucka i reglerna som utnyttjas så kommer den att täppas till så småningom, men så länge den är öppen så kan du gå igenom.
Ni ska ju verkligen skaffa elbil så du har ni ju inte gått runt syftet med premien, bara haft annorlunda finansiering.
Men om ni får en gåva eller tar ett privatlån är det ju fortfarande er bil. Där ser jag inga bekymmer och har svårt att tro att naturvårdsverket eller skatteverket gör det heller. Poängen är ju att ni i glesbygd med lägre inkomst ska ställa om. Detta uppfylls och ingen annan tjänar pengarna.
tack! Tror du det blir problem om familjen betalar fakturan och vi betalar dom? Eller MÅSTE vi rent praktiskt göra ett lån med överföring till oss.. om de betalar fakturan så skulle vi betala av månadsvis men det kanske ”ser” fel ut.
Tack, samma fråga till dig eg Anders. Kan vem som helst plocka upp fakturan?
Det kvittar ur bidragssynpunkt, men med tanke på bankernas penningtvättsregler så hade jag gjort överföring separat med papper på gåva eller lån.
Jag killgissar att det är smartast med överföring till er och att ni betalar fakturan. Annars blir det nog snabbt kladdigt.
Jag ser att @Anders555 är inne på samma sak.
Har precis fått bidraget själv, gör inga speciallösningar utan se till och betala själv. Bättre då ta lån på bilen och be dina föräldrar betala av det istället. Kommer inte kosta många extra kronor.
Se även till att det är tydligt på offerten att bilen kostar under 450000kr. Kan bli problem om det står att bilen kostar 479000kr och du fått rabatt med 30000kr.
Tack! Hur menar du att vi ska få det nerskrivet i offerten?
När jag hade kontakt med Naturvårdsverket så var de tydliga med att de kollar endast priset på bilen, står det 479000kr så kostar den det även om du sen fått rabatt med 30000kr under.
Det är själva bilpriset som är relevant.
Ok, då ska vi se över möjligheterna för hur de kan dokumenteras på korrekt vis.