Elbolag för fritidshus?

Hej,
Har ett fritidshus i Västsverige som värms med bergvärme, är halvbra isolerat, och står tomt 90% av tiden (inklusive hela vintern). Värmen nedställd till ca 18-20 grader, inga andra signifikanta förbrukare.

Det pratas mkt här på forumet om Tibber och andra timprisbolag. Jag tänker att eftersom huset inte används borde jag ha ganska jämn förbrukning över dygnet. Jag kan inte styra värmen över dygnet med de system jag har på plats. Borde då tex Tibber vara bra för mig eftersom min konsumtion inte är mkt högre när den är högre för alla andra? Ngn som vet?

Mvh

F

Hej
Spännande. Jag har inte Tibber så kan inte svara för deras pris- och integrationsmodell.

Du vet förmodligen den genomsnittliga förbrukningen från ditt nuvarande värmesystem.

Med fast pris kan du idag prognostisera förbrukningen och på så sätt ha relativt peace of mind över året.

Har du långt till fritidshuset om något händer med mer automatik?

Vilket elområde? Störst effekt i mellan och södra Sverige.

Storlek på förbrukningen?

Vad händer med styrning när ditt Internet går ner? Mobilt bredband.+? Kostnad för det? Kanske du övervakar ditt fritidshus redan?

Har du t.ex. vattenburen golvvärme eller luftburen värme? Frysrisk?

Med vattenburen golvvärme så kan du t.ex. lite enklare ‘lagra’ mer värme än med luftburen värme. Förutsatt att du inte får för mycket avkylning.

Det låter som att ditt hus drar en del ström för värmningen och dålig isolering? 18-20 grader är ju åndå rätt så “normal / vanlig” inomhus - har du övervägt att sänka tempen istället med fastpris och på så sätt spara någon tusenlapp?

Du behöver ducka dygnets dyraste timmar. Kanske du har möjlighet till tidsstyrning av din pump?

Jämfört med elmarknaden känns börsen simpel att förstå.

TLDR, prova timdebitering.

Idag har du antagligen ett rörligt månadspris som egentligen är ett volymvägt medelpris baserat på ditt elhandelsbolags faktiska inköpstimmar och volymer. Grundpriset kan alltså vara både lägre och högre än NordPools månadssnitt som inte är volymvägt.

“Månadsmedelspotpriset som presenteras av Nordpool är ett pris där varje värde har lika stor del i månadsmedlet. Men om elhandelsbolaget köpt mest el under de dyraste timmarna kommer det viktade medelpriset att bli högre än medelpriset.” Frågor och svar | Elskling.se

Om just ditt elkollektiv hade en negativ eller fördelaktig förbrukningsprofil borde man kunna räkna ut genom att ta ett historiskt fakturerad månadspris och subtrahera alla pålägg och jämföra med börsens. Kalenderpriset i SE4 i januari 2022 var t ex 109,366 öre https://www.nordpoolgroup.com/Market-data1/Dayahead/Area-Prices/SE/Monthly/?dd=SE4&view=table

Generellt sjunker temperaturen på nätterna, lika mycket för alla över tid och då ökar givetvis värmeförlusterna om man har samma innetemperatur. https://www.smhi.se/kunskapsbanken/meteorologi/temperatur/temperaturskillnader-under-dygnet-1.7250

Lika för alla alltså men under dagtid borde obebodda fastigheters faktiska förbrukningsprofil absolut vara fördelaktig gentemot den antagna, kollektiva.

Min slutsats är att ett timdebiterat elpris borde vara fördelaktigt. Eftersom du inte verkar behöva några avancerade funktioner borde det billigaste duga, https://www.elpriskollen.se/

Eventuella besparingar är dock ingenting mot vad som går åt för att hålla 18-20 grader under vintern. Vi vinterställer alltid stugan genom att tappa vattnet. Om inte det är ett alternativ brukade försäkringsbolagen rekommendera att hålla minst 8 grader inomhus eller om det var 12. Nu säger de 15 men jag kör alltid 6,5 grader och det har gått bra hittills. Om isoleringen är riktigt taskigt eller om man ofta har elavbrott borde man antagligen ha varmare än så.

Oavsett temperatur glöm inte stänga av vattnet innan vintern eller se till att ha en vattenfelsbrytare installerad.

1 gillning