Bakgrund:
Jag kommer inte bo i mitt hus mellan nov-jan dvs. huset (150kvm inkl källare) kommer stå tomt i några månader. Jag har två energieffektiva luftvärmepumpar som värmer huset som jag kan styra via mobilen. Idag kör jag med timprisavtal - elområde SE4.
Min fråga är hur ni ser på att ha timprisavtal när man enbart ska styra uppvärmningen i huset (dvs. minimal elförbrukning i övrigt)? Jag räknar med att ha 18 grader inomhus under denna period.
Har ni dessutom några förslag på hur kan man spara in på övrig förbrukning (Tex. stänga av VVB, stänga av kyl/frys osv)?
Beroende på husets konstruktion, vattenledningar och risk för köldknäpp etc så ges råd allt från 8 grader till 15 grader för underhållsvärme.
Försäkringsbolagen ligger på 12-15 grader i deras rekommendationer.
Skulle rör frysa sönder lär du ha problem med försäkringen om du haft för kallt i huset
Kollade upp vad som gäller för försäkringen (Folksam):
Uppvärmning – behåll alltid en viss uppvärmning om du åker bort. Ha minst 10 grader i grundvärme, men i kök och badrum bör temperaturen ligga runt 15 grader.
Så det blir 15 grader i huset under dessa månader för att vara på den säkra sidan
Då känns det som timprisavtal kan bli onödigt dyrt om man har igång värmepumparna. Annars är det frys, kvällsbelysning, router och larm som kommer dra ström och där finns nog inget jag kan spara in på